Riklig mens?


Vänta lite här nu… Jag hade inte läst på om folsyra eller vitamin B12 innan jag skrev föregående inlägg men efter en snabb googling ser jag ett eventuellt samband.

Brist på B12 är brist på röda blodkroppar, det hänger tätt samman med brist på folsyra (vitamin B9). Båda dessa brister kan hänga samman med taskiga järnvärden eller järndepååer. Vilket i sin tur kan vara kopplat till rikliga blödningar.

SOM JU JAG HAR VARENDA JÄVLA MÅNAD.

Jag blöder ju som en galning (största tampongen som finns + binda och byta varje timme) i över 7 dagar och har ungefär 14 dagar mellan blödningarna.

Vi är återigen tillbaka till funderingarna kring menshelvetet efter att ha fött två barn.

Om man kopplar det till förlamande trötthet och taskigt minne så ser i alla fall jag en orsak-verkan.

Sa jag att jag inte ska ha fler barn? Det ska jag inte.

3 thoughts on “Riklig mens?

  1. Jag har exakt samma problem. Väldigt riklig mens, dåliga järnvärden och lågt B12. För ett par månader satte jag i en hormonspiral och blödningarna (och mensvärken) är ett minne blott. Nu blöder jag minimalt och med tiden hoppas jag att helt kunna slippa blödningar. Något att fundera över.

    • Ja det där med hormoner ja…
      Jag mår inte bra av p-piller, minipiller you name it. Hormonerna känns väldigt tydligt i min kropp och ja, jag slutar att blöda helt. Men till vilket pris?

      Efter senste barnet bestämde vi oss för att maken skulle sterilisera sig så att jag inte skulle behöva använda en massa hormonella preventivmedel som jag inte mådde bra av. Vi hade testat kopparspiral och tyckte att det funkade…så där.

      Nu är maken steriliserad och jag slipper preventivmedel helt. Istället blöder jag som en galning.

      Jämna plågor typ…

Kommentera

