Det lurade testet


Jag tänkte på en grej när HR-personerna gick igenom personlighetstestet som jag hade gjort. Det jag tänkte på var att det faktiskt är ganska lätt att ”lura” såna test. Jag har gjort ett antal personlighetstest och efter varje test har jag finslipat mina svar ytterligare, för att de ska visa exakt det jag vill att de ska visa. det ska vara en kombination av spontantitet och genomtänkta svar. Man måste vara noga för att inte säga emot sig själv.

Nu hade jag nästan lyckats pricka in allt exakt som jag hade tänkt.

Jag sitter inte och säger att jag låtsas vara någon helt annan än den jag är, mer att jag framhäver de sidor jag vill ska framhävas. Att göra det i kombination med att svara ”jag gjorde testet utan att fundera allt för mycket på frågorna” när man får frågan om det var svårt att genomföra, är klockrent.

Det är meningen att du inte ska fundera på frågorna. De ska visa ”sanningen” på det sättet. Man får alltid ett mycket nöjt leende när man svarar att man gjort testet utan att änka.

Som ni förstår sätter jag inte allt för hög tilltro till personlighetstest. Tveksamt vad de visar. Visar de en sann bild av mig? I vilken situation är den bilden sann? Hemma? På jobbet? En kombination? Eller handlar det om min egen självbild som svaren speglar? Snarare det tror jag.

Kommentera

