Tlååååkit


Hela dagarna går just nu åt till att koda. För den oinsatte (och den som har fått för sig att det är it-nörd-tjafs) så handlar det om att lägga in textmaterial i statistikprogram. Så_sjukt_jävla_tråkigt.

Jag sitter och läser 450 anmälningar av misshandel under tre år i en mellanstor svensk stad. Sen lägger jag in olika variabler, så som plats, person, kontext etc.

Ungefär var femte minut så tänker jag att det är märkligt att jag pluggade i fem år på universitet för att göra det här. Sen tänker jag att en kodare väl kan hyras in för att göra det åt mig. Slutligen kommer jag ihåg att jag ändå måste göra det själv så att jag har en uppfattning om materialet när jag ska diskutera det med polisen om ett par veckor. Det är för tight om tid för att låta någon annan göra det.

Men allvarligt. Det är så tråkigt så att jag får lust att hugga av mig händena för att slippa göra det. Problemet är bara att det blir så svårt att äta godis då.

Kommentera

