Att prata med en moderat


Imorse till morgonfikat berättade jag om att det är en ”vi som bor på gatan-AW” på vår gata idag. Min högst otaktiska chef har bestämt sig för att vi numera bor i ett väldigt rikt område. Till viss del har hon rätt men vad det skulle spela för roll vet jag inte.

Hon förespråkade att jag skulle gå på jobbets AW för annars kommer jag ”bara få prata med en massa moderater hela kvällen”. Jag valde att ignorera den raljanta tonen och kontrade med att jag inte har för vana att bry mig om hur folk har röstat, förutsatt att det inte handlar om främlingsfientliga, homofobiska eller könsnedsättande åsikter som kommer fram.

Dessutom meddelade jag att min make röstar på moderaterna ibland.

Då blev hon tyst.

Det ironiska är att hon själv bor i ett stort hus på Lidingö, är gift med en oerhört högt uppsatt forskare från en adlig familj och kommer själv från ett extremt högborgerligt hem.

Men visst. Himla hemskt att prata med moderater…

Kommentera

