Som ett svin…


…jobbar jag idag.

Jag har ett jobb som kan vara hysteriskt under perioder och extremt slappt och behagligt under andra perioder. Ibland är det skarpt läge och material ska vara analyserade helst igår, jag handleder, åker på tjänsteresor, författar, föreläser och gör det mesta på en och samma gång. Det bästa är att man vet att det kommer en lugn period. Oftast efter att ett uppdrag är rapporterat till regeringen. Då kan man få återhämta sig i ett par veckor.

Andra gånger är det lugnt medan man väntar på att få in något material. Det kan handla om enkäter som är ute eller statisitikbeställningar som håller på att bearbetas. Då är det inte lika legitimt att slappa. Då borde man göra något annat under tiden.

Sen har vi den lugna perioden när man borde göra något men har t.ex. skrivkramp och bara gör annat för att slippa ta tag i det där jobbiga. Den perioden är definitivt inte legitim.

Där har jag precis varit och tagit mig ut ur. Nu måste jag ta tag i allt som jag har halat mig ur under allt för lång tid. Samtidigt måste jag ju jobba ikapp så att det inte märks alls att jag har tagit det lite lugnare under en vecka…eller två.

Och jäklar vad jag får jobba. Och ringa. Och gå på möten. Börjar man dra i en tråd så faller hela skiten över en.

Det värsta man kan göra är att börja ringa kommunpolitiker eller polischefer och dra igång saker. Då kan man ge sig fan på att de ser till så att varenda tjänsteman blir beordrad på att ta reda på mer. Min telefon är hetare än heta linjen.

Vill dig sig riktigt illa ringer de där politikerna nån tidning. Sen jäklar är det igång.

Ja. Där sitter jag nu.

Jag skulle inte ha dragit i tråden idag. Jag är för trött.

Kommentera

