Att hitta en tjänstebilsjävel


Maken ska få ny tjänstebil genom det nya jobbet. Hipp hurra, säger jag!

Jag har nog aldrig riktigt förstått hur galet förmånligt det är med tjänstebil (det skiljer sig så klart åt mellan företag). Man får en bil som får kosta 330 000:-. En ny bil. Var tredje år får man byta bil till en annan ny. Det enda som kostar något är bensinen. Allt annat är inkluderat.

Helt galet trevligt.

Sen inser man att det här är precis som när vi skulle välja allt till huset. Det finns så mycket att välja på så att det oundvikligen slutar med att man blir girig. När man kan få mycket vill man ha mer.

Plötsligt är inte 330 000 mycket pengar. Det räcker ju inte till den där coolaste bilen. Den som man aldrig hade tänkt köpa annars…

Dessutom ska man ta hänsyn till miljökrav (den får dra max 0,67 liter (?) per mil) och någon månadskostnad som inte får överstiga 6500:-. Det där med månadskostnaden är helt höljt i dunkel för mig. Det är inte vår månadskostnad och därför har jag inte undersökt det vidare.

Efter ungefär en miljon om och men har vi hittat en bil som vi vill ha. Jag kan meddela att det är ytterst jobbigt att åka och titta på bilar med två vilda barn.

Och så plötsligt kom den där månadskostnaden och bet mig i baken. Efter alla miljoner om och men så blev tydligen bilen vi enats om 200:- för dyr per månad.

Nu harde jag ju bestämt mig! Nu kan jag inte tänka om!

Förstår ni vilket monumentalt I-landsproblem det här är?

Kommentera

