Diskriminerad och förbannad


Jag hade lönesamtal med min chef idag. Märk väl, min kvinnliga chef. Min kvinnliga chef som hävdar att hon är väldigt genusmedveten.

Lönesamtalet inleddes med att hon förklarade att jag är prioriterad, men inte lika prioriterad som en kvinnlig kollega. Sen påpekade hon att jag inte producerat lika mycket som min kvinnliga kollega då jag ju varit föräldraledig två gånger. Kollegan har ju inga barn, men ”jag har ju kanske fött färdigt mina barn nu?”.

Hej och hå. Det kan man kanske påstå var ett ganska dåligt sätt att försöka driva en löneförhandling med mig. Jag gick i gång på varenda cylinder jag över huvud taget besitter.

Jag blev så vansinnigt förbannad så det var inte likt något. Jag frågade hur löneläget påverkats för två andra (manliga) kollegor då de också varit föräldralediga i omgångar. Jag frågade hur hon resonerade när hon tar upp en fråga som på intet sätt får påverka lönesituationen. En förlegad fråga i dubbel bemärkelse. Dels är det fölegat att se föräldraledighet som något negativt, snarare kan man se det som en positiv del i den personliga utvecklingen. Jag är klart med ansvarstagande, trygg och självsäker sedan jag fick barn. Dels har jag inte varit föräldraledig sedan den förra löneförhandlingen. Det borde alltså inte vara en fråga för nuvarande löneförhandling.

Det FÅR inte vara en fråga över huvud taget.

Dessutom är det helt sjukt att hon vågar använda föräldraledighet som en fråga i en löneförhandlign med någon som är aktiv i den fackliga styrelsen.

Man kan väl säga att jag blev väldigt mycket mer peppad inför morgondagens jobbintervju.

4 thoughts on “Diskriminerad och förbannad

  1. Jag har missat chansen till flera jobb för att jag är kvinna i fertil ålder. Jag har t o m fått höra det. De frågar på intervjun: ”Tror du att du kommer skaffa fler barn?” och ”Har du något förhållande?”. Man blir riktigt oroad. Kram. /M.

Kommentera

