Vad som är viktigt för mig


Vi har tre barn i familjen. Alla flickor.

För mig är det oerhört viktigt att mina döttrar inte bara följer normen, utan lär sig att se övergripande strukturer. Det är inget fel med att vilja följa normer, och det är inte alltid produktivt eller konstruktivt att bryta mot dem. Jag tycker trots allt att det är väldigt viktigt att kunna höja blicken från sin egen värld och studera inom vilken struktur man lever.

Genom det kan man värdera sina val och kanske se att mycket av det vi upplever som fria val, egentligen är något som vi lärt oss att vi bör välja för att passa in.

Givetvis är det genus och könsroller jag pratar om.

Personligen tror jag att det mesta är konstruerat och att vi tolkar vår verklighet utifrån den konstruktion vi befinner oss i.

Jag vill att mina döttrar ska förhålla sig kritiska till den gängse bilden av flickan, tjejen och kvinnan. Jag vill att de ska kunna ifrågasätta den och våga gå en annan väg om de så önskar.

Själv vill jag vara en förebild som syns och hörs när det behövs. Jag ska visa dem att hela världen är möjlig om man vågar se utanför ramarna.

Hoppas att jag lyckas.

Kommentera

