Körkort


Jag har inget körkort. Jag har aldrig haft behov av ett körkort. Tills jag fick barn. Och hus.

Det låter kanske märkligt för någon som växt upp på en mindre ort men när jag växte upp var det ingen som tog körkort. Det sågs som en onödig utgift. Man tog tunnelbanan så klart. Allt fanns inom räckhåll med tunnelbanan.

Nu behöver jag  i alla fall körkort. Om inte annat så för att det inte ska behöva vara maken som får ta huvudansvar för all storhandling, alla utflykter, alla dagislämningar etc.

Det enda jag känner inför det här med övningskörning är; gud vad jobbigt, hur ska jag få tid till det?

Och nej. Maken kan inte övningsköra med mig. för han förlorade körkortet i två måndaer strax innan Lilla E föddes. Det har alltså inte gått fem år ännu. Min pappa ha inget körkort och min mamma kör ett par gånger per år.

Körskola alltså.

Suck och stön.

4 thoughts on “Körkort

  1. Det värsta i hela körkortsdjungeln tycker jag ändå numera är att man måste gå en kurs i 3 timmar för varje enskild individ man ska övningsköra med. Så nu har jag gett upp, de får ta någon annan om de vill köra.

    • Kursjäveln tar fasen fyra timmar. jag har gått den med mamman till Lilla E:s bästa kompis. Problemet var bara att när vi skulle övningsköra så var det först ishalka i en månad, sedan åkte vi till Thailand i en månad och efter det renoverade vi lägenhyeten och sen flyttade vi…

      Nu bor hon ganska långt bort.

      Jag måste fasen ta körkort. Allt annat känns som ett nederlag.,

  2. Men du…du kan faktiskt övningsköra med upp till fyra personer om du går kursen en gång! de som du ska köra med måste dock gå kursen själva var för sig tror jag.

  3. Som uppvuxen på landet sågs det nödvändigt att ta körkort, gärna så snart efter 18-årsdagen som möjligt.

    Har aldrig kört så mycket bil och kör ärligt talat som en kratta. Övning ger färdighet sägs det…

    VIlket som, jag har iaf kortet och det är rätt skönt att slippa sätta mig och plugga teori igen…

Kommentera

