Hus


För nästan exakt sex månader sedan (den 4 juli) flyttade vi in i vårt nybyggda hus. Vi flyttade från en fulförort till en finförort, från 100 till 200 kvm och från fyra till sju rum. Jag flyttade dessutom för första gången i mitt liv till något annat än en lägenhet. Det hade jag aldrig trott att jag skulle göra för tio år sedan. Att bo i hus skulle jag aldrig någonsin göra. Allt med hus kändes hemskt och mossigt. Dessutom verkade det jätteläskigt att inte ha grannar vägg i vägg.

Sen fick jag ett barn. När barn nummer två var på väg insåg jag att jag mest av allt ville ha en trädgård där mina barn skulle kunna gå ut och springa av sig. Att jag ville ha två våningar och många fler rum än vad vi hade i lägenheten.

När vi flyttade var jag lite orolig för hur jag skulle trivas med att bo i ett hus.

Nu vet jag att jag älskar det av hela mitt hjärta. Fler gånger i veckan funderar jag på om det är något jag skulle vilja ha gjort annorlunda i huset och hur jag gillar själva grejen med hus. Jag gör så. Funderar på företeelser, tillstånd och saker om och om igen innan jag vet hur jag verkligen känner inför dem. Maken blir galen på mig och tycker att jag ältar saker. Själv menar jag att jag bearbetar. När jag har bearbetat färdigt så är jag bombsäker.

Jag år numera bombsäker på att varenda vrå i mitt hus är perfekt och att jag älskar att bo i det.

En mycket skön insikt!

Kommentera

