Livet och jobbet, som vanligt


Hela hösten har gått i en evigt stress mellan att jobba så mycket jag bara hinner och ändå kunna vara hemma en stund med barnen på kvällen. Det låter som att jag kommer hem lagom till sängdags, och det stämmer inte.

Jag försöker alltid vara hemma till middagen kl 18. Gärna en stund innan, så att jag hinner sätta mig ner med knoddarna och fråga hur deras dag har varit. Lilla E har blivit väldigt duktig på att svara på hur det har varit på dagis. Hon har vant sig vid att jag frågar det varenda dag och har därför lagt sig till med att berätta innan jag ens hunnit fråga. Ibland är det en mest pliktskyldig redovisning av att hon har ”lekt” på dagis och att det var ”kul”.

Lillasyster J är i en period då hon svarar nej på ungefär varenda fråga. Sur som ättika är hon mest hela tiden. Men gullig. 

Fyra år respektive 19 månader är de två systrarna. Om inte allt för länge har jag två barn som kan berätta utförligt om sin dag.

Det ska bli fantastiskt att få en bättre inblick i Lillasyster J.s liv och tankar. Än så länge vet jag att hon har en vilja av stål, är en ordentlig retsticka, bossar runt med sin storasyster, är en jäkel på att härma ord och miner, är väldigt kramig och avgudar Pippi Långstrump.

Jag vet också att mitt äldsta barn är mest lik sin pappa men vill hemskt gärna vara precis som jag just nu. Mitt yngsta barn är mer lik mig och vill ingenting än så länge. Jo, hon vill säga nej.

Kommentera

