Idé till sparande


Hejhej, ja, det är jag här. Han som aldrig skriver inlägg här egentligen.

Jag var tvungen att dela med mig av ett antingen meningslöst eller genialiskt tips. Kom och tänka på det såhär i räkningsbetalningstider. Gav mig nämligen i kast med en faktura från kommunen om vatten och sophämtning. Visade sig då att kommunen missat att ta betalt av oss för tömningar sen två månader tillbaka. Började fundera på hur många (eller få) kronor det rörde sig om och en idé växte till sig i mitt huvud.

Ni vet hur man brukar säga att man ”tjänat'” eller ”sparat” pengar på nåt i situationer som  t ex den här? Ja, jag antar att ni vet vad jag menar i alla fall, det blir liksom enklare för mig att förklara det här då. Ja, eller det blir omöjligt annars, men skit i det nu.

Min tanke vore att skapa ett sparkonto där man varje gång nåt sånt här inträffar, sätter in motsvarande belopp. För att helt enkelt kunna följa precis hur mycket man faktiskt ”sparar”. Vad tror ni, kan det vara nåt?

Jag tror jag ska börja med det faktiskt..

Och då en liten regelfråga i sammanhanget. Om man tänkt köpa till exempel underkläder för 50 spänn, och det är ett erbjudande om ”ta tre, betala för två”. Kan man då säga att man tjänat 50 spänn, eller har man de facto förlorat 50 spänn eftersom man faktiskt handlade för 100 istället för de tänkta 50? Hur resonerar ni?

Kommentera

