Det där med bloggar


Jag läser en väldig massa bloggar. Läser men kommenterar tyvärr oerhört sällan. Ibland funderar jag på vilken typ av bloggar jag tycker mest om. Konstigt nog så läser jag massor av bloggar som jag inte ens tycker är bra. Det är svårt att sluta läsa när man väl har börjat följa någons liv. Lite som att göra slut med en kompis (som iofs inte vet om att ni är kompisar).

Jag tror att jag gillar bloggar som är väldigt varierande. Bloggar som bara handlar om vardagslivet utan någon twist eller tanke blir ganska tråkiga, bloggar där allt är skojfriskt och ironiskt blir sega efter ett tag, bloggar med en massa tävlingar känns som reklambilagor och bloggar som enbart handlar om känslor och tankar blir för navelskådande.

Fatta vilka krav jag har med tanke på min egen skrala bloggverksamhet!

De bloggar jag gillar mest består av en del vardag, gärna lite bilder, en del humor och en del tankar/politik etc.

Har du det så har du mig.

Själv har jag bloggat i över sex år. Jag har haft stora bloggar och små bloggar. Med erfarenhet av alla dessa former så har jag bestämt att väldigt småskaligt är det som passar mig. Så fort en blogg blir större följer det en mängd problem på det. Är du brutalt ärlig så är du det oerhört offentligt. Det kanske känns helt okej till den dag dina kollegor hittar den, eller din chef, eller dagispersonalen, eller barnens kompisars föräldrar, eller ditt ex, eller ditt ex nya partner, eller din familj.

Listan kan göras lång och jag har stött på flera av exemplen. Idag vill jag ha lugn i mitt liv. Ett sätt att få det är att skriva i liten skala och att inte kommentera så mycket (det ökar synligheten markant).

Att inte skriva känns uteslutet.

Kommentera

