Bitter eller upplyst?


En sak som jag är väldigt glad över att jag har fått med mig efter allt krångel med äldsta damens mamma är att jag har blivit en jävligt mycket bättre feminist.

Jag har lärt mig att feminism inte handlar så mycket om kvinnor som det gör om båda könen. Feminism handlar om alla köns lika värde. I alla situationer.

På samma sätt som kvinnor måste släppas in i styrelserummen så måste männen släppas in på dagis. Och lika mycket som män måste lära sig att våga ta en likvärdig plats i familjen så måste kvinnor lära sig att våga ta plats i arbetslivet.

Jag har på första parkett fått se hur överjävligt svårt det kan vara för en pappa att få spela på samma villkor som en mamma, när mamman inte vill. Jag har på första parkett fått se hur skolpersonal, dagispersonal, läkare osv. konsekvent skickar all information till mamman trots att barnet är skrivet hos den andre föräldern och har sitt huvudsakliga boende där. Hur barnet blir ombett att skriva ner sin ”riktiga” adress när hon skriver ner sin pappas adress.

Det krävs en stor styrka, som man,  för att forcera den mammifierade barnomsorgen. Det krävs en monumental styrka för att, som man, driva igenom sin talan och önskan vid en vårdnadstvist. Att dessutom göra det med all heder i behåll. Att göra det utan att någonsin ha smutskastat eller aktivt ha dragit in barnet i konflikten är vansinnigt imponerande.

Mannen som gjorde allt det där. Han som är så vansinnigt stark och bra och som vill ha lika stor del av sina barn som deras mammor. Han gifte jag mig med.

Lyckliga lyckliga jag! Mina barn kommer alltid ha en pappa som kämpar för deras relation, oavsett vad.

Kommentera

