Det där med midsommar


Jag har ett kluvet förhållande till midsommar. Kluvet så tillvida att jag inte bryr mig ett skit om den.

Jag skulle mycket gärna kunna tänka mig att sitta hemma och dricka té. Den där hetsen kring att det ska vara grillat och jordgubbar och fint väder och skärgård och nubbe… nej den finns inte hos mig. Ytterst få midsommaraftnar har jag spenderat med ovanstående attiraljer.

Nu har vi en massa barn (tre) som jag tänker kanske bör lära sig lite om traditioner. Sen har jag en make som ser lite ledsen i ögat ut när jag föreslår en hemmakväll på midsommarafton. Alltså försöker jag mig på ett halvhjärtat midsommarförsök.

Så vilka traditionsbundna högtider bryr jag mig om?

Julafton är helig och påsk är en rätt kul högtid. Resten är mest jobbiga.

Kommentera

