Zombies och vampyrer


Jag har så länge jag kan minnas varit oerhört fascinerad av zombies och vampyrer. Jag tror att det började när jag hittade zombie- och vampyrboken på min pappas arbetsrum. Min pappa jobbade med film och har ett arbetsrum hemma som är fyllt från golv till tak med filmböcker. Zombieboken var den bästa. Jag satt med den och frossade i äckliga bilder från olika zombiefilmer. Det var så oerhört kittlande läskigt. Samma sak med vampyrer.

Under en period sov jag med fönstret öppet under förhoppning om att det skulle komma en vampyr och bita mig. Då hade jag givetvis tittat på The Lost Boys och blivit kär. Jag var 11-12 år och extremt pubertal. Oj oj oj. Jason Patric, Corey Haim och framför allt Kiefer Sutherland. Han hade kunnat få bita mig any day.

På zombiesidan var videon till Michael Jacksons Thriller tidigt väldigt kittlande läskig. Jag var livrädd när han förändrades men ville nog ändå vara så där snygg och lite hjälplös som tjejen i videon. Zombie har jag aldrig känt en längtan till att få bli…

Långt senare kom Dawn of the dead och återupplivade mitt zombieintresse.

Nu har jag hittat en ny serie som får fyra av fem möjliga guldstjärnor av mig. den är ett måste om man gillar den kittlande känslan som en (bra) skräckfilm kan ge. Vi har laddat ner (japp, sånt kan man göra trots att man jobbar med det jag gör) och hunnit se två avsnitt och jag blir så vansinnigt uppspelt och livrädd så att jag måste sitta med en kudde framför mig som skydd.

Jag ger er: The walking dead.

2 thoughts on “Zombies och vampyrer

Kommentera

