Är det dåligt?


Jag läser väldigt många bloggar dagligen även om jag är usel på att kommentera. Oftast läser jag dem i mobilen via min RSS-feed. Flera av de jag följer är småbarnsmammor, liksom jag. För ett par dagar sedan läste jag ett inlägg av en person som förklarade hur hon var så nöjd med så lite i livet. Bara hon hade sin sambo och sitt barn och att de var friska och glada så behövde hon inget mer.

Sånt läser jag ganska ofta och blir lika irriterad varje gång.

Hur fantasilös kan man bli egentligen? Och vad är det som är så fult med att vilja ha mer än så? Jag vill ha massor mer. Hur mycket som helst. Det finns nog ingen ände på det hela. Det betyder inte att jag inte är lycklig i det jag har.

Vem fan vill ha pengar om ens barn eller älskade är sjuk? Vem byter ut det ena mot det andra? Givetvis vill väl alla att barn och familj ska vara friska och må bra. Givetvis. Vill man inte det är det något allvarligt fel på en.

Men sen då?

Vill man inte något mer i livet? Är det allt? Om man vill ha friska glada barn och en fin make och en fantastisk karriär då? Eller om man vill ha en grym ekonomi? Eller resa jorden runt? Eller bara sträva uppåt, utåt och framåt i allmänhet? Är det fel?

Jag är oerhört lycklig över faktumet att mina barn mår bra. Jag har haft lyckan att få två barn dessutom. Min make är strålande och vi älskar varandra mycket. Våra familjer är friska.

Utöver det vill jag göra en rejäl karriär. Jag vill ha ett stort jävla hus. Jag vill ha en väldigt god ekonomi. Jag vill resa en hel del. Jag vill gå ner i vikt. Jag vill börja springa. Jag vill bli bra på att fotografera. Jag vill ta körkort. Jag vill ha en till bil. Jag vill operera ögonen så att jag slipper linser. Jag vill bli bra på att ta hand om en trädgård.

Jag kan fortsätta.

Det kommer alltid att finnas saker jag vill. Det är mitt livsprojekt. Jag vill inte göra allt samtidigt men jag vill göra det inom sin tid. Det här stressar mig inte ett dugg. Det känns bara roligt och sporrande.

Sån är jag. Alltid projekt och aldrig nöjd med ”det lilla”.

One thought on “Är det dåligt?

  1. Alla är vi olika, vissa vill bara ha det radhuset på landet med sin sambo, sina två barn och samma jobb de haft i 20 år.

    Inte jag, inte för att jag kommer göra karriär, men jag vill ha nya utmaningar, jag vill ha nya erfarenheter… Samma gamla vanliga ger mig panik alltför fort…

Kommentera

