Tio månader (snart)


Vi var på tiomånaderskontroll idag. Jag, maken och Lillasyster J. Det har blivit lite av en tradition att vi båda följer med till alla bvc-besök, oavsett vem som är föräldraledig.

Jag traskade dit och tillbaka till jobbet (hurtigt).

Kontentan av besöket är att Lillasyster J har ökat rejält i vikt (den planade ut lite för två månader sedan) och hon ligger nu oerhört genomsnittligt på både längd och vikt. 9,2 kilo tung (?) och 72 cm lång (?) är det lilla pyret. Glad som en liten lärka är hon och hoppar sig fram genom världen på rumpan. Hon går när man håller henne i händerna och pratar mest hela tiden. Till allas vår glädje sover hon snällt 12 timmar om natten.

Det där med icke-krypandet kom bvc-sköterskan med en förklaring till. Varken jag eller maken kröp som bebisar och det gjorde inte heller Lilla E. Enligt sköterskan har det ofta samband med när barnet börjar sitta. Sitter det tidigt så kan det ofta bli sittandes tills det börjar gå. I vårt fall stämmer det väl. Lilla E satt själv när hon var fyra månader och ett par veckor och Lillasyster J var fem månader. Det blir spännade att se om Lillasyster J reser sig och knatar iväg när hon är precis 12 månader, som storasyrran gjorde.

På bvc var det en massa väldigt väldigt små bebisar och det enda jag kände var; herregud så skönt att jag inte har en sån!

Jag bjuder på en nytagen bild av underverket. Notera att maken såg till att fota innan han plockade upp ungen ur lådan… Bra föräldraskap där… 😉

One thought on “Tio månader (snart)

Kommentera

