Den andra intervjun


Shit vilket antiklimax den andra intervjun för tjänsten jag sökt var. Jag var jättepeppad innan. Kände att det här nog skulle kunna bli skitbra trots att ämnesområdet inte känns jätteintressant. Enhetschefen verkade väldigt sympatisk första gången och nu skulle jag få träffa två potentiella kollegor. Jag såg framför mig två personer omkring 35-40 år. Välutbildade. Intresserade. Med smarta frågor som är svåra att svara på.

Och vad möts jag av?

Två damer på 50+ som sitter i stickade koftor och ser buttra ut. Den ena hade jobbat där sedan 80-talet. De frågade nästan exakt samma saker som under första intervjun och det enda jag tänkte på när jag satt där var; NEEEEEJ ta mig härifrån!

Gud vilken ångest jag hade när jag åkte därifrån. Jag funderade på hur jag skulle motivera för maken att jag antagligen skulle dö om jag var tvungen att arbeta med dessa människor. Hur skulle jag motivera att jag kanske måste tacka nej till ett jobb som ger mig drygt 10 000 kronor mer i lön? 

När jag kom hem och berättade det hela så mindes jag så tydligt varför jag gifte mig med honom. Han sa; älskling, det där förstod jag att du skulle komma fram till redan när du läste upp annonsen för mig. Det är klart att du inte ska tacka ja till ett arbete som får dig att känna så. Vänta istället tills du får en möjlighet att komma dit du vill.

TACK.

Ett stort problem med jobbet jag sökt är att jag hamnar mycket längre från det ställe jag egentligen vill till (inte avståndsmässigt men ämnesmässigt). Stannar jag kvar så medför det projekt jag nu fått att mina chanser att hamna på stället jag vill till ökar avsevärt.

Så. Intervjun tror jag gick bra men skulle jag få tjänsten så är det ytterst tveksamt om jag tackar ja.

Kommentera

