5. Vad är kärlek?


Återigen listan.

Vad är kärlek?

Jag skulle kunna göra det enkelt för mig själv och lägga in en bild på båda mina barn och skriva att de är kärlek. Det är de förvisso, men jag känner för att göra det här med text och inte med bild.

Jag har älskat två män i mitt liv. Jag har varit kär många gånger men älskat, det har jag gjort två gånger. Kärlek och att vara kär är kanske samma typ av begrpp men jag vill påstå att det ligger på lite olika nivåer. Kärlek är på samma nivå som älska. Att vara kär är ytligare. Som en förälskelse.

Lite rörigt.

För mig är kärlek en djup och varm känsla av självklarhet, ömhet och trygghet. Det är självklart att kärleken finns där. Den behöver jag aldrig ifrågasätta. Det finns en enorm ömhet inblandat i känslan av kärlek och en ömsesidig trygghet. Det finns också ett lugn och en styrka. Den som har kärlek känner sig stark.

Att vara kär eller förälskad är nästan motsatsen.

Kärlek känner jag inför tre personer i mitt liv just nu.  Min man och mina två barn. Det känns fullkomligt självklart att jag vill leva mitt liv med dem. Jag känner mig helt trygg i det beslutet. Sen finns det givetvis en viss skillnad i kärleken jag har till mina barn och den jag har till min man. Skulle han göra något fruktansvärt, som att göra illa våra barn eller mig exempelvis, så skulle jag kunna kväva kärleken. Då skulle jag välja bort honom. Mina barn kommer jag aldrig att välja bort. Oavsett vad de gör. Det är kärlek.

Kommentera

