Segregering


Jag tror att jag har frågat det här förut i ett inlägg men jag gör det igen.

Hur gör ni med era facebookvänner?

Jag har alla möjliga kontakter inlagda på facebook. Barndomsvänner, kollegor, föräldrar till Lilla E:s dagiskompisar, bloggvänner, IRL-vänner ;-), familj etc. Mycket av det jag skriver på facebook är av ganska privat/familjär natur och jag lägger ut en hel del bilder på vår vardag. Min sida är så skyddad som den kan bli. Jag har valt att låta utomstående se min profilbild och födelsedatum, så att t.ex. gamla vänner kan hitta mig om de vill. Allt annat är dolt för de som inte finns i mn vänlista.

Faktiskt så är mycket av det jag har på facebook dolt även för en del av de som finns i min vänlista. Jag har sorterat upp vänner i grupper och väljer vilka som kan se vad. Kollegor får se väldigt lite. Där tror jag att det kan bli en lite knepig blandning av lite för privat och jobb. En del gamla barndomsvänner skriver aldrig något själva och verkar mest lägga till en som vän för att kunna hålla koll på vad man gör. De hamnar i samma grupp som kollegorna, om de inte försvinner helt från vänlistan.

Jag tycker att det är väldigt skönt att ha kontroll över vilka som får se vad och vilken information de får om mig.

3 thoughts on “Segregering

  1. Jag gör precis som du! Indelat ALLA i grupper och så tillåter jag olika grupper att se olika saker. Jag är väldigt aktiv på min och andras sidor och varje gång jag lägger upp något (fotoalbum, länk, status, kommentar osv) så tar jag hänsyn till grupperna. Har till och med en grupp för de jag kanske inte ”vill” vara vän med. De ser absolut ingenting. Haha. Som en tyst protest. ”Gör dig av med mig som vän nu är du snäll” 😉 Kontrollen är underbar, håller med!

  2. så gör jag oxå 🙂

    bara nära vänner ser allt jag gör..

    dom jag känner/är bekant med får se lite bara, lixom kollegorna.

  3. Vad smart, korkade datoridioten här hade inte fattat att man kunde göra så! Då ska jag direkt indela vissa delar av min familj i en grupp som inte kan se allt. Särskilt kusinbarnen…

Kommentera

