Döden


Lilla E har börjat prata lite om döden. Vi har pratat om att fiskar dör för att bli fiskpinnar, kossor som dör kan bli köttbullar och grisar blir korv.

För ett par dagar sedan sa hon: Mamma om jag dör, kan du köpa en ny Lilla E då?

Som vuxen låter det så fruktansvärt, men den känslan baserar sig ju på vad vi vet om döden. Just därför så undrade jag vad hon tolkade som ”döden”.

Vid middagsbordet idag frågade jag henne den stora frågan: Vad händer när man dör?

– När man dör så kommer draken och trampar på en.

– Okej…men efter det då?

– Då kommer drakens mamma och trampar på en.

– Okej…eh…men hur är det att vara död då?

– Då är man jättesmutsig!

– Oj, är man jättesmutsig? Men hur känns det när man är död då tror du? Kan man prata när man är död?

– Mamma.

– Ja.

– Jag förstår inte vad du säger. Kan jag få mer ost?

Och så var det med det. Så här i efterhand kan jag absolut förstå att jag var obegriplig.

Kommentera

