Lärdomar


Natten blev inte lika jävlig som jag befarade. Visst var jag vaken mellan 4 och 5:30 med en väldigt täppt bebis, men jag fick sova innan dess och efter vakentiden fick jag faktiskt sova till 8:15.

Det finns vissa erfarenheter som gör livet avsevärt lättare andra gången man får barn. De sensate dagarna har jag använt mig av några sådana erfarenheter, och det var till stor del därför som natten kändes okej trots allt.

1. Jag har lärt Lillasyster J att somna själv i sin säng de senaste dagarna. Alltså har jag vant henne av med att somna i famnen. Lilla E somnade i famnen väldigt länge och det innebar många fler uppvak på natten då hon var förvirrad över vart vi var och kunde inte somna om själv.

2. Jag har tagit mig i kragen och stängt av babyvakten på natten. Lillasyster J ligger vägg i vägg med oss och jag VET att jag hör när hon är vaken. Det jag slipper är stressen och uppvaken som en surrande babyvakt medför. Med Lilla E fixade jag inte det. Vi hade den påslagen tills hon var över året gammal. Sen insåg vi att alla sov bättre med den avslagen på natten.

Dessa två ganska enkla saker medförde att jag bara vaknade när Lillasyster J verkligen var vaken, och inte varje gång hon hostade eller lät i sin säng. Det innebar också att jag inte behövde sitta och försöka vagga henne till sömns mitt i natten, utan jag kunde lägga henne i sin säng där hon själv försökte somna om. Just i natt tog det lång tid för henne, men hon var inte ledsen och hon kände sig trygg i sin egen säng.

Fruktansvärt skönt och säkert helt obegripligt för personer som inte har haft småbarn ännu…

One thought on “Lärdomar

  1. lite obegripligt för en del som har barn också 🙂

    Så snart jag fick möjlighet (dvs Love inte ammade så mkt nattetid så det var bekvämt att ha honom inom räckhåll) så flyttade jag upp hans spjälsäng till övervåningen och stängde dörren om honom när han somnat… då vaknade jag enbart när han verkligen skrek efter mig. Så viktig var min sömn för mig…

Kommentera

