Var är männen?


Jag skrev en kommentar på fina Apans blogg, där jag frågade om hur hon och hennes sambo hade resonerat kring det faktum att hon tar merperten av föräldradagarna. Som vanligt blir det livliga diskussioner när föräldraförsäkringen och dess eventuella uppdelning tas upp. Jag väljer att låta er läsa hos Apan istället för att återge det här.

En sak som jag emellertid reagerar på är att det alltid alltid alltid är kvinnor som diskuterar hur föräldraförsäkringen på bästa sätt bör delas. Vart fan är männen i diskussionerna!?

Är det inte väldigt mycket i deras intresse att diskutera en eventuell 50/50 uppdelning av föräldraledigheten? Det skulle ju innebära en drastisk förändring för merparten av alla pappor to be. Som det är idag finns det inte många pappor som tar ut 50 procent av föräldradagarna.

Men som vanligt är det kvinnor som tar ansvar för familjen och allt som hör därtill. Till och med när det rör männens intresse i densamma.

Fan vad trött jag blir. Vart är ni män som är intresserade av att ta del i diskussioner om er egen föräldraledighet!?

7 thoughts on “Var är männen?

  1. Jag kan svara för min man att han inte riktigt rör sig i de forum där det verkar vara de hetaste diskussionerna angående detta (dvs bloggar)… I vårat fall blev den 50/50 med Elvis dagar och i princip 100/0 med Love. Nu får jag iallafall satsa på mig själv med studier och jag är karriärstörstande medans mannen är arbetstrött.. så förhoppningsvis har vi en bra fördelning i framtiden där jag jobbar mest och mannen sköter markjobb mest för att ta igen eventuella snedfördelningar. 🙂

    • Men nog fasen läser män bloggar? Det trodde jag i alla fall (baserat på de män jag känner så det kanske inte är särskilt statistiskt säkerställt ;-)).

      Däremot är det oftast på bloggar som skrivas av kvinnor som diskussionen kommer upp. Sällan på bloggar skrivna av män (fortfarande baserat på det jag vet om i min lilla värld, dvs de bloggar jag läser).

  2. Jag såg diskussionen hos apan men gjorde nog rätt i att hålla mig utanför, hade garanterad blivit påhoppad till tusen om jag sagt att jag varit hemma 3,5 år medan mannen inte varit hemma alls. 😀 Well well, det var inte det jag ville säga, jag kan visserligen bara tala för min egen gubbe men han läser då inga bloggar – han vet nog inte ens vad en blogg är. 😉 Han är totalt ointresserad, precis som han är totalt ointresserad av kvoterandets vara eller icke vara.

    • Äsch, det handlar ju inte om att hoppa på människor! Jag vill inte hoppa på någon och hoppas att jag håller en viss nivå på den diskussion jag drar igång.

      Du får göra honom intresserad Emma! Dra igång en diskussion och se vart ni hamnar. Så brukar vi göra. Varannan gång blir vi vansinnigt osams men däremellan så är det rätt intressant faktiskt.

      • Tja, det är ju skillnad på folk och folk…. och påhoppad kanske var fel ordval, men det är alltid någon som ska vara lite bättre och säga ajabaja. 😉

        Hehe, jag skulle väldigt gärna se gubben diskutera. Men tro mig, det går icke. Jag gillar att diskutera och driver på rätt bra ibland men det är som att prata med en betongmur.

  3. Min man har dragit igång den där diskussionen en hel del på sin (ganska mansdominerade) arbetsplats bland de som har barn. Han är den som varit hemma absolut mest (40% ledig i 5 månader, 100% ledig i 7 månader) av dem och han har numera ett genuint intresse för frågan om individualisering. Attityden han har stött på har inte alltid varit den bästa.

    Jag funderar på om det kan vara så att det är ”vi som bryter mot normen”, oavsett kön, som reagerar i den här frågan. Jag blev rätt trött på att folk trodde min 8-månaders gick hos dagmamma när jag började jobba deltid, jag var ju ledig för lite enligt normen, och maken som var ledig för mycket enligt normen tillhör också de som blir berörda. Gör man bara som alla andra så är det ju ingen som ifrågasätter.

    (Jag letade rätt på inställningen och ändrade, tack för tipset!)

  4. Jag håller med dej, vart fan är dem? DEt värsta är att jag tror inte bryr sig hälften så mt som oss. De har ju egentligen betydligt lättare val. OM de inte stannar hemma följer de normen och jobbar å tjänar pengar. Om de stannar hemma får de beröm (inte från sin egen arbetsplats förstås) men från omgivningen. Vilken FANTASTISK pappa som är hemma å buser runt med sina ungar (å åter mamman städa upp när hon kommer hem).
    Nu är jag lite drastisk här. Naturligtvis är det inte alltid så här det fungerar. Men i värsta fall…

    Till Emma vill jag säga att kanske uppfattas det som att jag ”hoppar på” folk med mina åsikter. Men då ska man veta att det är inte personligt menat. Å egentligen anfaler jag inte, jag diskuterar.
    Själv har jag tagit ut det mesta av föräldraledigheten, jag med. Men jag är emot att den konstiga regeln ska finnas att man ska kunna lägga över dagar på varandra, även fast vi själva gjort det.

    Dock pensionssparar jag extra från mannens inkomst för att jag inte ska glida efter för att jag är hemma föräldraledig.

Kommentera

