Knut i magen


Av någon outgrundlig anledning hittade jag till en blogg som skrivs av en tjej som förlorade sin son i cancer. Sonen blev 1 år och 7 månader.

Av någon outgrundlig anledning klickar jag mig vidare i bloggen och hittar inlägget där hon beskriver deras sista stund tillsammans.

Av någon outgrundlig anledning läser jag det.

Sen gråter jag en lång stund och tänker på mina barn. Hur de aldrig någonsin får försvinna. Hur fruktansvärt det hade varit att befinna sig i den situation som den här tjejen har gjort.

Sen sitter man här med en knut i magen och skäms över att man har läst om någon annans enorma sorg och bara suttit och tänkt på sina egna barn. Jag kan inte ens länka till inlägget för dels klarar jag inte av att läsa det igen, dels skäms jag över det som känns som en frossa i en annan människas sorg.

Jag gjorde samma sak när jag var gravid med Lillasyster J. Då lyckades jag hitta en blogg som skrivs av en pappa som förlorade sin fru och nyfödda dotter i en bilolycka. Han lyckades få ut sin 3-åring ur bilen men inga fler. Då bölade jag också som en tok och skämdes.

Jag måste sluta läsa sånt här. Det går inte. Jag klarar inte ens av att vidröra tanken.

Så tarvlig är jag.

One thought on “Knut i magen

  1. Känn inte dåligt samvete för detta. Jag ”råkar” också på dessa berättelser ofta och tänker som du på mina älskade barn osv… Jag brukar också tänka att om någon har skrivit dessa berättelser så är det för att antingen någon ska ta del av dem, eller de själva måste skriva av sig. Jag brukar känna att jag får en tankeställare att uppskatta mina barn och livet, vilket jag tenderar att glömma bort i dagens stress. Dessa berättelser får mig att känna, vilket är bra. Tänk om vi inte kände medlidande med andra? Fortsätt att läsa dessa och fortsätta att känna! Kram!

Kommentera

