Nu börjas det…


Jaha, ska vi sparka igång med ”bygga-hus bloggandet dårå?”

Vi har beställt (och fått) nybyggnadskarta, vi ska bestämma de sista detaljerna kring placering av huset på måndag och sen skriva på det sista och slutligen ta över tomten (och den befintliga stugan) på måndag.

Rivningslov är inskickat och processen är helt enkelt igång.

Då behöver man ju sätta igång och fundera på lite allt möjligt.

Snabb lägeskoll ger följande status:

– Kommunen. Har varit mycket bra att ha och göra med so far. Inget att anmärka på mer än att gubben på VA-enheten är lite.. tja, ska vi vara snälla och kalla honom enigmatisk? Han är en gammal von-oben typ som säkerligen sitter i gamla fula jeans, sandaler med tubsockor i och en skrynklig och svettdoftande rutig flanellskjorta i hemska färger på sitt tjänsterum och låter allmänt ointresserad när man ringer och frågar honom om saker som anslutningsavgifter och schablonavdrag för befintligt enskilt VA som ska avvecklas. Till exempel så sa han att den uppgivna anslutningskostnaden för kommunalt VA han gav mig var preliminär. När jag frågade varför vart svaret kort ”för att jag kan räkna fel”. Känns ju betryggande. Men han vet nog vad han gör. Tror jag. Det känns så. (Och nej, jag vet inte hur han ser ut, det låter på telefon som han ser ut sådär..) Vi kanske får återkomma till kommunen senare, vi ska ju få svar på rivningslovsansökan och bygglovsansökan osv.

– Elbolaget. Litet och lokalt, verkar tillmötesgående men jag har en känsla av att de är benägna att ta lite väl bra betalt. Det är väl iofs samma med alla elbolag, känns som det är vad man populärt kallar för industry standard. Man rövknullar sina kunder så gott man kan, de kan ändå inte komma undan liksom. Vi får vara nöjda så länge de är hjälpsamma helt enkelt. Inget att anmärka på. (Förutom då, att de är just ett elbolag…).

– Eksjöhus. So far so good. Det fanns ju en anledning till att vi valde dom liksom. Förhoppningsvis får jag inte anledning att ångra detta uttalande…

– Banken. Swedbank blev det tillslut. Handläggaren är en rutinerad kvinna som varit med förut. Hon har koll på läget men är just nu lite överbelastad med många tillträden. Vi räknar med att det blir bättre efter sommaren. Har en bra uppfattning om våran ekonomi. (Hon tycker den ser mycket god ut). Vilket är precis vad man vill att ens bankkontakt ska säga.

Jaha. So far so good alltså. Inga problem?

HAHAHAHA. Det trodde ni väl ändå inte?

Vi behöver ju K O M M U N I K A T I O N till huset också. Tyvärr ser det ut som att förutsättningarna för fiberanslutning inte finns, så det är koppartråd som gäller. Gammal koppartråd. Uhhhh…

Nåväl. Senast nån hade telefon där ute på familjen Hedenhös tid så hade vi ju bara gamla goda Televerket. Så jag kontaktade Telia. (Och nej, vi ska inte bo i Bullerbyn, jag ändrade lite detaljer för att slippa nyfikna ninjas i trädgården framöver…)

Fråga  2010-06-17 21:45

Jag håller på att bygga nytt hus i bullerbyn och vill veta vilka möjligheter det finns att t ex ansluta fiber eller annat, det finns befintlig koppartråd draget till ett fritidshus idag via luftledning, men det huset skall rivas och går det inte att få annat än koppartråd vill vi åtminstone lägga ner den i servis med övriga ledningar. Fastighetsbeteckningen är bullerbyn X:XX i bullerby Kommun.

Svar  2010-06-18 09:32

Hej!
Tack för din förfrågan.

Jag behöver mer information för att kunna kolla upp möjligheterna för inkoppling av fiber eller kopparledning. Vänligen återkom med den exakta adressen på huset, så kan man göra en kontroll av detta.

Med vänlig hälsning

Johanna Palm
Telia Kundservice

Fråga  2010-06-18 09:43

Adressen är bullerbystigen 16, XXX XX Bullerbyn.

Jag trodde fastighetsbeteckning skulle räcka gott?

Adressen har tidigare varit bullerbystigen 10, men den har ändrats pga avstyckningar på tomter tidigare på vägen.

Om det funnits abbonemang till huset tidigare så bör de ha stått på någon med efternamn ”Farbror Melker”.
Svar  2010-06-18 11:03

Hej!

Jag hade problem emd att hitta adressen i våra system. Vi behöver fler uppgifter så kan vi göra en offertförfrågan samtidigt som vi registrerar adressen.

Om du vill installera ett telefonabonnemang/bredbandsabonnemang i en nybyggd fastighet eller i en fastighet där telefon inte har funnits tidigare, behöver vi följande uppgifter för att kunna lämna ett pris på olika alternativ som vi kan erbjuda:

– Ditt namn och personnummer/organisationsnummer.
– Fastighetsbeteckning.
– Anläggningsadress (den nya adressen)
– Postnummer och postadress.
– Kommun
– Typ av fastighet: Nybyggd villa i nyetablerat område/ nybyggd villa i befintligt område eller befintligt hus där det aldrig funnits telefon tidigare?
– Har Telia tidigare förberett så att telekabel finns i rulle vid tomtgräns?
– Har Telia luftledningar i området?
– Är telefonkabel och rör framdraget till fastigheten?
– Finns det telejack?
– Är el indraget?
– Telefonnummer till närmaste granne.
– Avstånd till närmaste granne och stolpe.
– Kontaktnummer och bostadsadress till dig.
– Datum på inkoppling.

Läs mer om fast telefoni till nybyggd fastighet på följande länk: http:/­/­www.­telia.­se/­privat/­produkter_tjanster/­fasttelefoni/­abonnemang/­nybyggnation/­

När vi har mottagit dina uppgifter återkommer vi till dig med ett besked om en möjlig lösning och kostnad inom 25 arbetsdagar. Vid en beställning görs en kreditprövning. Vi reserverar oss för att i undantagsfall inte kunna leverera beställd tjänst.

Med vänlig hälsning

Johanna Palm
Telia Kundservice

Fråga  2010-06-18 11:05

Kan ni inte ringa istället?

Det här är andra gången jag ställer en följdfråga och ni verkar inte ha förstått förutsättningarna trots att jag skrivit dem två gånger om?

07XX-Bullerbyn

Svar  2010-06-18 11:25

Hej!

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ringa upp då jag jobbar med mailkundtjänst, men om du ringer 90200 kan du få hjälp med att göra en offertförfrågan.

Med vänlig hälsning

Johanna Palm
Telia Kundservice

Anser du att vi har förstått din fråga?

GISSA VAD JAG SVARADE DÅ!?

Jaha, så jag ringde istället. Det var inte alls en bra idé. Inte alls. På Telia kan man inte lämna några uppgifter alls om nuvarande tillstånd på eventuella abonnemang eller tidigare inkopplingar på fastigheten. Inte utan ett telefonnummer!. Härligt va? Det har ju inte funnits telefonnummer där sen Hedenhös tid, men kärringen i telefon verkade ha fått mental permafrost innan Hedenhös med familj kom till Stockholm en gång i tiden. Så hon kunde inte söka på nåt annat än telefonnummer. Däremot kunde hon beställa ADSL till fastigheten och dess adress. Men inte telefoni…

Nu ska jag slutligen prata med Samhällsingång på Skanova. På måndag. För de har bara öppet måndagar till torsdagar mellan 08.00 och 12.30. Hoppas de inte blir utbrända av ett sånt pressat schema.

Samhällsingång? Vem i hela fridens namn kom på det!?

… jag kan knappt släppa det. Samhällsingång… vad betyder det egentligen? Får man en egen access till samhället först när man beställer en ledning från Skanova och blir hookad till fasta nätet? Har de aldrig hört talas om mobilt bredband och mobiltelefoni?

Fortsättning lär följa. Otippat att gamla goda teleoperatörerna var de som skulle strula mest va?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s