Nördigt Nörderi


Jag är ju expert på att nörda till mig när jag sätter mig in i något.

Vi ska ombilda till Bostadsrätter i området. Jag tänkte att det kan ju vara intressant att hoppa på, så jag anmälde intresse. Vips så utan att jag hann förstå hur det gick till, (förstår fortfarande inte) så blev jag utsedd till ordförande i styrelsen. Det var ett tag sen så vid det här laget har jag naturligtvis sett till att bekanta mig med Bostadsrättslagen och allt övrigt som kan tänkas vara viktigt att ha koll på, formalia samt en hel hög andra saker som man får frågor om. Eftersom ombildning dessutom är en hyfsat het potatis politiskt har det blivit en hel del diskussioner av den sorten också. Mycket intressant att stå mitt i en sån process måste jag säga.

Sen ska vi ju bygga hus. Låter ju som en enkel historia om man som vi, ”låter någon annan göra det” bara. Men nej, så enkelt ska vi inte ha det. Herreminje, antalet aspekter på en tomts läge, utformning, omgivning osv är för många för att gå in på. Och då har vi inte ens kommit till huset. Aspekter som takvinkel, ventilationsflöden, dispositionsytor, ljusinsläpp, fotavtryck m.m. kunde jag inte drömma om att jag skulle prata världsvant om för ett år sen. Men så är det. Tidigare visste jag i bästa fall att det fanns en särskild typ av lån för när man ska bygga nytt hus. Nu har jag snart full koll på hanteringen och uppläggning av byggnadskreditiv, när lyften skall ske, hur mycket en dispositionsränta brukar ligga på och förresten, visste ni att bankerna inte pratar om bolån, de har bank eller hypotekslån…

Jag har (starkt!) kämpat mot ivern att kasta mig in i en 20 sidor lång diskussionstråd på ett forum om för och nackdelar mellan FLVP och BV+FTX i ett nybyggt hus. Alltså om det är bättre att betala mer för bergvärme och en värmeväxlare än att nöja sig med en frånluftsvärmepump. Jag tänker inte fälla något omdöme i frågan även om jag har en uppfattning, det blir liksom för nördigt för att beskriva i ord då… Det är liksom illa nog att jag alls vet vad de pratar om tror jag.

Jag kan helt enkelt inte låta bli. Hur man blir då? Jo, till exempel kan man få för sig att svara på en fullt normal och oskyldig fråga om varför glasmästaren kommer hem till oss och fixar ett fönster med en utläggning om sprickor, frostsprängning och slitage samt ventilation i gamla ihåliga 50-tals kåkar på facebook.

Jag menar. Kom igen…

3 thoughts on “Nördigt Nörderi

  1. Kul att du frågar! 😀

    ..det är husets storlek på marken, även kallad byggnadsarean.. till skillnad från boytan, som ju mäts invändigt och blir större om det är fler våningar än bara en… Sen kan utstickande partier räknas in i byggnadsarean, men inte i fotavtrycket, som egentligen bara syftar på storleken på grunden…

    (Ja, ni ser ju själva..)

Kommentera

