Insikter


Jag kom till insikt igår.

Jag skämmer bort mina barn. I alla fall mitt äldsta barn.

Det är åt helvete för mycket saft, bullar och prylar. Åt helvete. Jag har inte ens fattat att det är vad jag håller på med förrän nu. När jag var liten så fick jag jämt höra att vi inte kunde t.ex. äta lunch ute, fika på café, köpa just den lekssaken. Allt för att vi inte hade råd. Nu ska jag inte sitta och säga att vi var fattiga för då ljuger jag, men båda mina föräldrar hade valt att jobba deltid för att kunna ha oss kortare dagar på dagis. Idag tror jag kanske inte att det bara handlade om att ha råd. Ofta var det nog något de sa för att vi barn skulle hålla koll på att saker faktiskt kostar pengar.

Aldrig fick man käka på Mc Donalds. Man tog jämt med sig fika eller lunch om man skulle t.ex. till Skansen. Aldirg någonsin köptes det hem chips eller godis. På sin höjd var det ett 0,5 literspaket GB-glass med chokladkross på lördagen. Ett paket som vi delade på fyra personer. De eftertraktade märkeskläderna kunde jag bara glömma som nykläckt tonåring. Jag fick väldigt tidigt månadspeng för att jag skulle lära mig att hushålla med mina pengar. Kompisar som fick pengar när de behövde var jag vansinnigt avundsjuk på. Vi reste inte på solsemestrar som mina kompisar, vi åkte upp till stugan och myggen i norrland. Gud vad jag tyckte synd om mig själv när jag växte upp.

Samtidigt så var det inte det minsta lilla synd om mig. Jag hade gott om mat hemma. Gott om kläder (men inte de dyra som jag ville ha) och vi bodde i sju rum och kök. SJU rum! Som sagt. Det var inte det minsta synd om mig.

Åter till saken.

Jag insåg igår att jag säger ja till det mesta som min trotsiga tvååring vill ha. Jag rättfärdigar det med att tänka; men vi har ju faktiskt råd. Vi har råd att äta ute, vi har råd att fika, vi har råd att köpa leksaken hon vill ha. Vi har råd med en massa barnkläder.

Herregud vilken jäkla björntjänst jag gör både mig och henne. Det handlar ju för fan inte om ifall vi har råd eller inte! Nog trodde jag att jag var smartare än så här.

Gud vad jag känner mig überkass som mamma just nu…

Tänk om, tänk rätt.

One thought on “Insikter

  1. Vilket bra inlägg! Känn dig inte überkass. Du har ju knäckt nöten och lärt dig nåt på vägen. Eller hur?
    Plus att du varit så generös att du delat med dig det till oss mindre vetande så vi kan slippa göra samma misstag. Eller iaf hajja till om/när vi står där och gör samma…
    Tack!

Kommentera

