Hur blev det så här?


Igår var maken på en jobbintervju. Han trivs på det jobb han har men det är en ganska rörig arbetsplats med många omorganisationer. Just nu är det också väldigt mycket som pågår på hemmaplan så vi tyckte båda att det kunde vara intressant för honom med en arbetsplats där det råder lite mer lugn.

Det gick tydligen hur bra som helst och de skulle komma med ett erbjudande till honom i veckan.

So far so good.

Det som stör mig är att det kommer innebära att han går om mig ännu mer lönemässigt. Han har haft en helt sinnesjuk löneutveckling de senaste åren. Den är verkligen helt bisarr. När vi träffades 2005 så tjänade han snäppet mindre än mig men vi låg ganska lika. Jag är välutbildad och har en sjysst arbetslivserfarenhet så det var inget konstigt med det tyckte jag. Idag, knappt fem år senare, tjänar han 15 000 kronor mer än mig. FEMTON TUSEN! Får han det här nya jobbet tror jag att han kommer att tjäna över 20 000 mer än mig. TJUGO TUSEN!

Det är helt sjukt.

Jag börjar inse att vi måste börja lägga undan en rejäl slant till min pension. Annars kommer jag sitta rejält i skiten om min kära make får för sig att lämna mig om sisådär 20 år. Jag har fasen aldrig känt mig så fattig som jag gör när jag jämför våra löner. Det känns dessutom orättvist att jag har pluggat på universitet i över fem år, har ett antal examina och att jag faktiskt jobbar med det jag är utbildad till. Men trots det tjänar jag så vansinnigt mycket mindre än vad han gör.

Givetvis tjänar jag ju också på att han drar in mycket pengar till oss men det känns ologiskt. Orättvist. Det känns som att jag har hamnat i någon form av kvinnofälla utan att förstå hur det gick till.

Irriterad.

4 thoughts on “Hur blev det så här?

  1. Huvva. Min sambo är frilansare. Jag tjänar lätt mer än han. På pappret iaf. Men det känns ändå knasigt för jag jämför mig istället med mina kollegor som går om medan jag går hemma. Även om de ”inte ska”.

    Verkligen, vad hände?

Kommentera

