Lite jämförelse


Jag känner att det här med amning bara funkar bättre och bättre. Jag blir mer och mer avslappnad kring hela proceduren och Lillasyster J har full koll på läget. Mjölkproduktionen har stabiliserat sig och det verkar finnas precis lagom mycket åt henne, utan att det ska läcka och hålla på. Jag kan till och med sova utan bh.

Kanske håller jag äntligen på att börja förstå de mammor som hävdar att de älskat att amma. Att det är så enkelt och bekvämt.

Med Lilla E var det aldrig enkelt eller bekvämt. Hon kräktes som ett litet exorcistbarn och sög alldeles för intensivt och glupskt. Det där lugnet infann sig inte. Det var utspydd bröstmjölk överallt hela tiden, och jag var konstant orolig för om hon fick i sig tillräckligt. Till sist fick vi börja ge henne lite specialersättning efter amningen. Ersättning som skulle tjockna i magen och lägga sig som ett lock över mjölken. På det sätttet skulle hon kräkas mindre. Hon kräktes inte mindre alls. Dessutom kom den glupska ungen på att ersättningen gick fortare att suga i sig än vad bröstmjölken gjorde. Hon började vilja amma i ett par minuter för att sedan vråla efter ersättning. Sen kräktes hon. Ersättning luktar inte mumma när den är utkräkt.

Så höll vi på i ett par veckor. Sen ville hon inte amma mer. Lilla E var då ungefär fyra månader och jag hade verkligen kämpat fram tills dess. Att hon inte ville amma mer var mest en lättnad. Då kunde jag helhjärtat ägna mig åt att fixa en ersättning som hon inte kräktes upp i flera timmar efter varje matning.

Men det var då.

Nu funkar det. Visst kräks Lillasyster J men mängderna är vansinnigt små i jämförelse. Hon äter bra. Hon blir mätt och hon rapar utan problem. Lilla E kunde man aldrig rapa. Då kom all mat upp istället.

Jag är vansinnigt glad att jag har fått pröva på en fungerande amning. Det är nog en av de största skillnaderna hittills av min upplevelse av Lilla E:s två första månader jämfört med Lillasyster J:s.

En annan stor skillnad är sömnen. Min sömn.

Den här gången sover jag faktiskt mellan amningarna. Jag orkar göra saker på dagarna. Med Lilla E kunde jag aldrig somna om på natten och låg vaken. Min nattsömn snittade på cirka 2-4 timmar per natt. Nu ligger den snarare på ungefär 6-7 timmar.

Dessutom är det varmt och soligt nu. När Lilla E var 2,5 månad var det slutet av december och allt var mörkare än mörkt.

Det är bra mycket härligare att vara nybliven mamma den här gången.

Kommentera

