Rosa vs orange


Titta noga på bilden i det här inlägget.

Jag la precis märke till en ganska intressant sak. Alla tjejer utom två på bilden har rosa hattar. Killarna har gröna. Min dotter är en av de två tjejer som inte har en rosa hatt. Hon har en orange.

Nu undrar jag om hon har fått välja färg själv, eller om de har blivit tilldelade färger. OM de har blivit tilldelade färger så undrar jag om Lilla E fick en orange just för att de vet att vi inte gärna klär henne i könsstreotypa kläder och färger. I så fall är det hela skitlarvigt.

Anledningen till att jag funderar på det alternativet är för att Lilla E just nu mer än gärna väljer just rosa och lila. Hennes bästa kompisar är nämligen ett halvår äldre och helt fixerade vid de färgerna. Just nu förvånar det mig att hon självmant valde en orange hatt.

När jag lämnade henne den morgonen märkte jag dessutom att alla tjejerna på hennes avdelning hade klänningar med volanger på. Rosa och lila klänningar. Och jag hade tagit på Lilla E ett par turkosa shorts och en t-shirt med gula bananer på. Jag funderade på när och om Lilla E skulle börja lägga märke till alla dessa klädkoder.

Jag måste fan fråga om hattarna på måndag annars kommer jag fundera i evigheter.

2 thoughts on “Rosa vs orange

  1. Känner igen det så väl!! jag har hela tiden varit allergisk mot puttenuttiga flickkläder, och vägrat klä vår dotter i rosa. Nu kommer hennes revolt! allt ska vara rosa!! Kläder, cykeln, tapeter om hon skulle få välja det. hon lägger märke till allt rosa i sin omgvining och påpekar hur fint det är 😉 där får man för att man försöker vara alternativ…

Kommentera

