Kolikbarn och hälsa


Ja, så är det nog. Lillasyster J har kolik. det tog ett par veckor innan jag insåg att kolik inte innebär att barnet skriker utan uppehåll 12 timmar per dygn. Att det kan räcka med ett par timmar varje kväll och att alla gaser i hennes mage också är ett tecken på det.  Hon spänner sig och blir högröd och skriker förtvivlat. Ibland slutar det med en brakare och då blir hon genast lugn.

Vi har kört med semperdroppar och minifom i ett par veckor nu och jag ser inte någon skillnad så nu ska vi testa akupunktur. Vi var hos akupunktören (som även är barnmorska) första gången igår och vi ska dit igen imorgon. Hon sätter en nål mellan tumme och pekfinger på J, och den sitter där i max tre sekunder. Det ska visa effekt när man gjort det ungefär 3-6 gånger. Jag har flera vänner som har testat det med stor framgång så jag har höga förhoppningar nu 😉

Det är tur att J är mitt andra barn för allt skrikande tär inte alls på mig som det gjorde när Lilla E skrek. Jag blir inte kallsvettig och jättestressad, utan mer lite bekymrad över att hon verkar ha ont.

Jag känner också att jag måste börja ta itu med vikt och kondition. Jag kan inte alls påstå att jag har levt sunt sedan J kom. Min ansats var att använda mig av all den kunskap kring mat som jag fick när jag gick ner i vikt innan J blev till. Jo hejsan… Jag mumsar glatt i mig kakor och mängder av pasta och godis. Trist.

Antar att det är ett resultat av mitt hejdlösa ätande under graviditeten. Det som gjorde att jag gick upp 23 kilo…

Nu har jag gått ner ungefär 13 kilo men det finns fortfarande 10 kilo kvar till den vikt jag hade när jag blev gravid. Då vägde jag förvisso mindre än jag någonsin gjort tidigare, men jag förstår inte varför det inte skulle vara något jag ska till igen. Dessutom hade jag tänkt att försöka gå ner ännu lite mer än då. Det skulle vara bra att ha lite marginaler.

Nu låter det som att jag är viktfixerad. Så är det inte. Jag har ”bantat” en enda gång i mitt liv och då gjorde jag det på ett oerhört sunt sätt. Jag åt rätt och tränade mycket. Det resulterade i en viktminskning på nästan precis så mycket som jag gick upp när jag var gravid. 24 kilo. Dessutom vägde jag ganska mycket när jag började gå ner i vikt. Den dag jag satte igång för snart 1,5 år sedan stod vågen på fasansfulla 92 kilo. När vi gjorde J hade jag gått ner till hälsosamma 68 kilo. Jag tror att en vettig vikt till mina 164 cm kan vara någonstans mellan 60-65 kilo. Det handlar givetvis inte bara om antal kilon heller. Jag ska träna mig dit. Min kropp behöver alla de muskler som jag hade i somras.

Jag var väldigt vältränad då, hade världens kondis och ork och mådde jättebra när vi gjorde J. Dit vill jag igen. Ska man se något positivt i det hela så väger jag trots allt 13 kilo mindre nu än vad jag gjorde för 1,5 år sedan.

Imorgon ska jag på återkontroll på MVC. Då ska jag fråga hur mycket jag får träna och när jag får träna fullt ut. Det har trots allt bara gått sex veckor sedan mitt kejsarsnitt så jag vågar inte riktigt gå till gymmet förrän jag fått klartecken. Jag har ett mål men jag tänker absolut inte nå dit på något sätt som skadar min kropp. Det är motsatsen jag vill åt 🙂

One thought on “Kolikbarn och hälsa

  1. Ja det där med att kolikbarn skriker dygnet runt verkar vara en myt. Nog för att det säkerligen finns barn som gör det också men enligt min BVC-tant så tyckte även hon att N´s kvällsskrikande lät som kolik. Det drog igång runt 19-20-tiden och höll i sig några timmar. Undrar om det är därför jag inte tyckte att de första månaderna var så himlastormande mysiga? Jag hoppas (och ber) att nästa knodd slipper gaserna i magen och att jag slipper bära, bära bära de första månaderna.

    Ang vikt så är det ju bra att du redan tappat 13 pannor. Du ska se att lite indraget snarr och ett styrketräningspass samt långa promenader gör att du snart är back on track igen.

    kram

Kommentera

