Dörrknackarförsäljare och internetbedragare


Fan, det verkar som jag bara får tummen ur när jag blivit förbannad på diverse försäljningsfasoner… men det får så vara, det är annars fullt upp med att vara pappa, jobba, driva bostadsrättsförening och leta tomt, sälja sommarstuga, planera semester,  och ja.. det får väl räcka för stunden tror jag..

Hursomhelst så ringde det på dörren hemma igår, och där står en kille som säger att han vill prata om brandskydd och säkerhet, och frågar om han får komma in… Han har någon form av identitetsbricka på bröstet, som senare visar sig enbart vara hans namn samt att han kommer från ”Svenska Säkra Hem”. Jag välkomnar således honom in. Och en väloljad process tar sin början.

Han börjar med att fråga om kameran som ligger på ett bord i hallen, vilken modell det är, och nämner att han själv är lite amatörfotograf… (Klassisk metod för att hitta gemensamma beröringspunkter och bygga upp ett förtroende.) Han fortsätter att prata lite med Lilla E som glatt hejar, medans hon mumsar mariekex, och pekar även glatt ut mamma på bilderna som sitter uppsatta på väggen. Han börjar sen babbla om att han vill informera om brandsäkerhet, och nämner brandvarnare och lite om dess placering osv. So far so good. Antagligen känner killen att han är lite på g.. så han fortsätter, och nämner att skulle det börja brinna, ja då tar det ju lite tid för brandkåren att komma, även om man ringer på en gång… Tack vare brandvarnaren, som det ju är krav på att ha, skulle man antagligen hinna sätta sig i säkerhet, och i bästa fall få med sig barnen, (här passar han på att återknyta till bilderna i hallen och frågar hur många det är, som för att påminna…) och sätta sig i säkerhet, men man hinner ju inte rädda något mer. Här blir jag lite kall inombords, står han och försöker skrämma mig att jag ska bli innebränd med mina barn eller vad? Och strax efteråt trillar polletten omgående ner. Nu kommer det fram en pärm och presentation av en naturligtvis mycket bra typ av brandsläckare, som har en garanti på 10 år osv osv… den är helt i enlighet med rekommendationer storleksmässigt och klarar krav på det ena och det andra… Vid det här laget har jag slutat lyssna så noga och börjat att stirra kallt och hårt på killen, som verkar uppfatta det hela ganska omgående, han söker ögonkontakt med mig och frågar flera gånger om jag hänger med på vad han säger… När han så sen äntligen kommer till kråksången, som innebär att man ska betala x antal kronor i månaden för den här i 36 månader så att man får en totalkostnad på nära 4000:- för något som kostar ca 500:- i butik eller via försäkringsbolaget, så frågar jag honom helt frankt om han inte skäms och har några som helst etiska betänkligheter över att försöka förespegla en myndighet, prata om säkerhet, spela på mina barn och sen försöka sälja på mig en brandsläckare till 800% av ordinarie pris?

Detta får killen att helt flippa, stämningen blir klart obehaglig och han börjar ge sig på mig, frågar vad jag jobbar med, tycker att jag ska undra hur vi säljer in saker själva och vad vi står för (hahahahaha, du skulle bara veta! 😉 ) så jag höjer tonläget en aning och ber honom ta sitt pick och pack och dra, då han inte slutar att attackera mig. Jag har idag lyckats ta reda på kontaktuppgifter till en person som uppges vara ansvarig för försäljarna, ska se om han svarar i telefon. En snabb sökning visar också att det inte var en slump.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1755070-varning-for-oseriosa-dorrforsaljare

http://www.dt.se/nyheter/mora/article607561.ece

När kommer första reportaget i media? Jag ska maila Sverker!

Avslutningsvis en annan tråkig historia. Jag beställde för över en månad sen en matchtröja via ”fotbollstrojor.com” och leverans uppgavs till 7-9 dagar. Efter två veckor mailade jag och fick inget besked. Efter ytterligare en vecka meddelade jag att jag avsåg att polisanmäla dom om jag inte fick något besked. Jag kontaktade även Payson som levererar deras betalsystem, och de återkom senare med att de också försökt få kontakt med företaget utan att lyckas. Så nu blir det polisanmälan som gäller. Beställ således INTE från detta företag. Synd, för de verkade billiga och bra…

4 thoughts on “Dörrknackarförsäljare och internetbedragare

  1. Hej.
    Jag är polis och utreder bedrägerier av just fotbollströjor.com men behöver fler anmälningar för att den misstänkte ska få ett kännbart straff tyvärr så läggs oftast dessa utredningar ner och det finns ingen samordning mellan polismyndigheterna. Maila gärna mig och berätta när du gjorde anmälan så kan jag återuppta den och vet du fler drabbade så får gärna dessa höra av sig. Jag nås på tomas-e.bergstrom@polisen.se

Kommentera

