Vikthets


Med Lilla E var alltid vikten ett issue när vi gick till BVC. Hon hade en mild form av reflux och kräktes konstant (reflux är när magmunnen inte har växt till sig ordentligt och därför inte sluter tätt kring det som är i magsäcken). Efter varje amning var det kräk i tre-fyra timmar och det var otaliga klädbyten. Hon ville dessutom bara äta var fjärde timme redan från start och efter ett tag var jag ganska nöjd med det, då det var så mycket kräk varje gång. Så höll hon på tills hon var fyra månader och började få specialersättning som tjocknade i magen. Efter det ville hon inte amma mer. Ersättningen fanns det mer av och den kom snabbare än min mjölk. Kräkningarna fortsatte dock, men gick över när hon började ställa sig mot saker och mer och mer sällan låg ner d.v.s. när hon var omkring 8 månader.

Hela denna graviditet har jag funderat på om barnet i magen också skulle kräkas lika mycket som Lilla E. Det var verkligen oerhört stressande med allt kräks och att hon inte gick upp i vikt så mycket som de ville på BVC. Reflux är nämligen till viss del ärftligt och jag har opererats för det. Risken var alltså ganska stor.

Nu, efter lite drygt två veckor kan jag konstatera att Lillasyster J inte kräks som Lilla E. Visst kräks hon då och då, men det handlar om mindre mängder och det är främst överskottet som inte får plats i magen. Jag är så ooooerhört lättad över det här.

Igår skulle vi till BVC för att väga och mäta. Precis som Lilla E så gick Lillasyster J ner ganska mycket i vikt i början. Hon vägde 3500 gram vid födseln och gick ner till 3190 gram på tre dagar. Igår var det alltså dags att få domen. Hade hon gått upp i vikt som hon skulle?

Jag hade de gamla BVC-besöken färskt i minne och hade oroat mig för vägningen i flera dagar. Visst, hon kräks inte och hon äter ofta ofta men tänk om det är för att jag har för lite mjölk? Eller tänk om mjölken är för tunn? Tänk om allt mitt kämpande med såriga bröstvårtor har varit förgäves?

Det visade sig att vi har lyckats med vikten. Lillknodden har gått upp hela 400 gram på en vecka! Hon väger 3680 gram och har växt tre centimeter på längden. Det är ungefär vad Lilla E vägde när hon var cirka fyra veckor gammal…

Nu kan jag sluta oroa mig för vikten och börja oroa mig för andra (o)viktiga saker. 😉

(som att jag har 12 kilo kvar att gå ner i vikt innan jag är där jag började)
2 thoughts on “Vikthets

    • Jag KAN inte låta bli tyvärr. Det var så mycket med kräket och vikten förra gången så det överskuggade en hel del av ledigheten. Nu ska ja fokusera på att oroa mig för andra saker 😉 Ska bara komma på vad…

Kommentera

