Snart snart


Jag har just pussat dottern god natt och sagt att jag älskar henne mest  i hela världen. Precis som jag gör varje kväll när jag nattar. Hon var nybadad och luktade varmt och gosigt. Jag försökte säga att bebisen kommer ut ur magen imorgon, men hon har ledsnat på att vänta så prat om bebisar lyssnar hon inte på längre.

Vi har lekt hos hennes bästa kompis på eftermiddagen. Kompisen, Alma, hade stått och väntat vid sitt fönster i en hel kvart när vi kom. De vrålade av glädje båda två när de fick syn på varandra och Lilla E utbrast i ett ; jag ÄLSKAR min Alma!

Fabror M har varit över och busat och vi har försökt förklara att han kommer och hämtar henne på dagis imorgon.

Det har varit en väldigt bra dag och ändå sitter jag här och sörjer lite. Jag vet hur det är att få syskon. Det är en glädje och en stor sorg på en och samma gång. Hon kommer aldrig mer att få ha mig eller sin pappa helt och hållet för sig själv. Från och med imorgon kommer hon att tvingas lära sig den svåra konsten att DELA. 

Damen har förvisso en storasyster redan, men den storasystern är hela tio år äldre så konkurrensen är minimal.

Själv minns jag absolut inget positivt med att få syskon när jag var liten. Det var en liten meningslös sak som man inte fick pilla på, och som stal all uppmärksamhet. När jag blev äldre var det givetvis roligt att ha en lekkamrat, men det var ändå en ständig kamp om vem som fick mest först.

Imorgon börjar den resan för min dotter och det vet hon inte ens om.

2 thoughts on “Snart snart

Kommentera

