Leta tomt


Vi tänker bygga hus. Ja, vi ska inte bygga huset själva men vi ska låta bygga ett hus.

Först måste vi hitta en bra tomt, och det är inte det lättaste. Den måste kännas rätt i magen och det är en helsikes massa saker som ska stämma. En sak som jag har insett är att man blir förbannat krass när det handlar om att leta efter det ställe där ens barn ska växa upp. Där vi bor nu vill jag inte att de ska växa upp. Det är inget jättedåligt område men både dagis och skolor är riktigt dåliga. Vi har lyckats få plats på det enda riktigt bra dagiset tack och lov. Det tog dock 1,5 år i kö.

Jag inser också att de områden vi tittar på och känner skulle vara okej kommer innebära att mina barn får en ganska annorlunda uppväxt än vad jag och maken hade. Ska vi prata klass så växte jag upp i ett arbetar-/medelklassområde och maken växte upp i ett arbetarklassområde. Båda växte vi upp i Stockholm. Platserna där vi nu letar tomt bebos framför allt av övre medelklass. Det finns finfina dagis och toppenskolor i närområdet. Husen är fantastiska.

Jag undrar om jag tänkt så mycket på vad det kommer att göra med mina barn? Kommer det innebära att de får helt andra värderingar än mig? Helt väsenskilda kan de ju inte bli då jag ändå är en väldigt viktig part i deras uppfostran och bildande av värdegrunder. Frågan är dock om de kommer att kunna förstå det jag lär dem? Förstår man utan att ha upplevt?

Tomt var det ja… Jag kanske ska tagga ner och bara leta vidare…

2 thoughts on “Leta tomt

  1. Intressant. Det blir nog en kombination av arv och miljö.

    Toppen med ett projekt under din föräldraledighet. Projekt Hus kommer ta tiiiiid. Men ack så kul.

    Må så gott!

  2. Oooh det där är en knepig grej. Man vill ju ge sina barn alla möjligheter man kan, man vill ge dom det bästa. Spelar ingen roll hur mycket pangar man har så vet man ändå inte vad som är bäst. Vi är alla jämlika i vår förrvirring typ.

    Men om ni helt enkelt bara tänker, här känns det gött i magen att bygga hus… då är det ju rätt. Och jag är helt övertygad om att ni kommer ge era barn sunda värderingar var ni än bor.

Kommentera

