High up in the air


Besöket hos barnmorskan är avklarat, och det är officiellt vecka 37.

Tyvärr så var det inte så där vansinnigt rutinartat som det brukar vara, och hon lyckades nästan få mig lite orolig. Järnvärdet var toppen och blodtrycket likaså, blodsockret är finemang. Jag går stadigt upp i vikt (no shit sherlock) och SF-måttet ligger på 36 d.v.s. det växer.

Sen vare dedär med fixerad, ruckbar eller rörlig.

Min bebis är så jäkla rörlig som en unge kan vara i magen i vecka 37. Den ligger förvisso nedåt, men huvudet är typ uppe vid min navel (okej, det var en lätt överdrift). Risken finns att den får för sig att göra en kullebytta och lägga sig helt åt helsike fel om den hade tänkt sig att komma ut genom snippan. Jag hade i alla fall tänkt att få ut den genom mina nedre regioner.

Barnmorskan förklarade att nu måste jag minsan komma på extrakontroller och se efter så att den inte får för sig att volta i magen.

Sen fick jag förklarat för mig att om vattnet skulle gå så finns det en risk för att navelsträngen slinker ut innan barnet och då är det fara å färde med den lilla. Då stryps syretillförseln på nolltid.

Maken och jag kom fram till att om vattnet går så får han bära mig upp och ner till förlossningen. Barnmorskan tyckte att jag snarare skulle sätta mig ner försiktigt och genast ringa förlossningen och förklara läget.

Vi får väl se vad som händer. Nu har jag i alla fall en förklaring till att det känns som att ungen försöker komma ut genom halsen istället för motsatt väg.

3 thoughts on “High up in the air

  1. Så hade jag när hjag väntade A…eller hon låg i säte och då är det tydlgen samam regler som gällde. Jag fick då rådet att om vattnet skulle gå skulle jag lägga mig ner, gärna med en kudde under rumpan eftersom ev tryck på navelsträngen då blir minimalt.

  2. Tja, jag hoppas innerligt att vattnet inte får för sig att gå på ett par veckor och att ungen har ramlat ned lite innan dess. En förlossning är tillräckligt dramatisk utan såna risker 😉

Kommentera

