Pappaprofeter och trovärdighet


Jag läser ofta Martin Ezpeletas blogg och tycker att han är lagom provocerande, stundvis djup och oftast underhållande.

Martin skriver också krönikor på Aftonbladet och hans senaste krönika tyckte jag extra bra om. Sluta hylla Birro som förebild heter den. I krönikan tar han upp de nya pappaprofeterna på nätet. Dvs pappor som skriver om sina barn och som, bara för att de är pappor som faktiskt tar sig tid att uppmärksamma att de har barn, kammar hem massor av jämställdhetspoäng. Som exempel tar han Marcus Birro som skriver spaltmeter om vikten av att vara en närvarande pappa. Samme Birro som inte har tagit ut någon föräldraledighet ännu, och som allt som oftast är på resande fot.

Jag läser Birros sambo Jonnas blogg också. Hon framstår som en stark och vettig tjej som, tillsammans med sin sambo, har fått gå igenom det fruktansvärda att förlora inte ett utan två barn. Dessutom var hon tvungen att genomgå nästan hela sin graviditet med deras son Milo liggandes. Mycket starkt gjort.

Jag förstår om man, efter en sådan enorm pärs, värdesätter varenda minut man får med det barn man har. Hur det känns att förlora två barn kan jag inte föreställa mig och det vill jag aldrig heller få reda på. Jonna och Marcus väntar barn nu igen och jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att gå bra och att graviditeten blir så bra som den kan bli för dem båda.

Jag gillar Jonna som sagt men jo, jag reagerar på diskrepansen mellan det Marcus Birro skriver om föräldraskapet och faktumet att han verkar vara bortrest merparten av tiden. Det rimmar ganska illa.

Samtidigt så kan jag tycka att det också kan vara dumt att genast sparka på de som ändå förespråkar något man håller med om. Oavsett om de lever som de lär. Marcus Birro är nog långt ifrån perfekt och det finns säkert massor av pappor som är bra mycket mer närvarande än han (Som exempel kan jag ta min egen make. Han är högst närvarande hela tiden och tar med glädje minst halva föräldraledigheten) men det gör inte automatiskt att Birro inte får skriva att det är viktigt att vara en närvarande pappa. Det behöver skrivas om och om igen.

Martin Ezpeleta har ändå en poäng och jag gillar det han skriver.

One thought on “Pappaprofeter och trovärdighet

  1. Hej.

    Lite korkat kanske, men det var för att se om någon reagerade. Kan ibland bli lite trött på alla putti nutt kommentarer som bara håller med om allt man säger. Självklart vill jag inte ha några elaka kommentarer, men lite diskussion har ingen dött av =)

Kommentera

