Facebook och Stora M


Makens dotter (min bonusdotter) har skapat sig ett konto på facebook. Hon la till mig som vän förra veckan och jag hamnade genast i en knepig situation.

Jag befinner mig en hel del på facebook och skriver om lite allt möjligt i mina statusuppdateringar. Det är definitivt inte alltid saker som jag vill att mitt barn ska läsa. Jag tror inte att det är smart att låta henne läsa om allt mitt gnäll och om hur mycket godis jag käkar t.ex. Det vettefan om hon ska se allt som jag och hennes pappa skriver till varandra heller…

Så. Vad skulle jag göra?

Jag kan ju inte gärna säga nej till hennes vänförfrågan.

Lösningen blev att hon lades in i samma grupp som de flesta av mina kollegor. Den gruppen kan inte se min logg, mina uppdateringar och inte heller merparten av mina foton.

Ett par dagar efter att jag lagt in henne som vän får jag ett mail via facebook (hon är hos sin mamma den här veckan). I mailet frågade hon: ”Är jag inte ditt barn eller? Bara för att du inte fött mig?” Hon avslutade med att skriva: (obs. jag skojar bara).

Först fattade jag nada. Sen insåg jag att hon ju kan se min info på facebook där det står att jag är gift med XXX och att jag har Lilla E som barn. Hon stod inte med…

Aj. Där gjorde det lite ont i mitt hjärta. Även om hon avslutade med att säga att hon skojar så fanns det givetvis ett uns allvar i frågan.

Jag svarade så ärligt jag kunde. Den verkliga orsaken till att hon inte står med.

När jag skapade min profil så hade jag först med henne som ett av mina barn i min profil. Ganska snart insåg jag att risken för att hennes mamma skulle söka på mitt namn där inne var relativt stor. Hittade hon mig var risken ännu större att hon skulle snoka runt och sedan bli apförbannad över att jag kallade hennes dotter för ett av mina barn. Följderna skulle mycket väl ha kunnat bli en jättejobbig konflikt då hon har drivit många olika processer mot bonusdotterns pappa, min make, och sagt att hon inte alls är förtjust i mig.

För att minimera risken för en sådan konflikt så valde jag att ta bort Stora M som ett av mina barn där.

Så här skrev jag givetvis inte till Stora M. Jag skrev att jag hade tänkt på det men att jag inte var säker på att hennes mamma ville att jag skulle ha med henne, och att jag inte ville göra hennes mamma arg eller sur. Jag la till att ”såna saker kan vara väldigt känsliga för vuxna”.

Stora M svarade att hon själv inte hade något emot det och att hon inte trodde att hennes mamma skulle bli sur.

Nu ska jag lägga in henne som mitt barn. Trots att jag inte fött henne 😉

3 thoughts on “Facebook och Stora M

  1. Jag har inte E som barn på facebook av exakt samma anledning, det är liksom inte värt fighten, men nu kan ju inte E läsa så jag har inte det ”problemet”. Hade jag ställts inför samma dilemma hade jag med största säkerhet lagt till henne som barn (och spärrat det mesta 😉 ). Bra beslut!

Kommentera

