Att ta hand om kroppen bör man annars…


Det blev lite paus här inne minsann.

Jag har funderat på om jag ska skriva ett inlägg nästan varje dag men lusten har inte infunnit sig. Tankarna har inte samlat sig och de saker jag velat berätta om har inte känts färdiga för text.

Kroppen är både med mig och mot mig. Vissa dagar (läs igår) är hela jag skev. Ryggen gör ofattbart ont, magen fortsätter ända upp till halsen och gör så att det känns som att jag ska kräkas eller spricka. Man känner sig trött, stor, ful och lite låg. Andra dagar (läs idag) gör inte ryggen ont alls, magen känns precis lagom och tröttheten finns där bakom ögonlocken men är inte värst påtaglig.

Vattengympa och yoga är, trots vissa brister, verkligen toppenaktiviteter när man är gravid. I måndags tänkte jag att jag skulle testa mina gränser vad gäller vattengympan. Jag ställde mig i så djupt vatten som möjligt och tog i för kung och fosterland. Det var ändå inte värst jobbigt men det kändes att musklerna fick jobba en del och det var så skönt att kunna ta i. Jag längtar verkligen efter att ha kontroll på min kropp och kunna träna på ett vettigt sätt.

Jag tyckte inte att det var jobbigt på själva vattengympan men, dagen efter vaknade jag med jordens träningsvärk i hela ryggen och nedre delen av magen! Något hände alltså.

Igår var det yoga och jag kan inte påstå att jag längtade dit efter den usla dag jag hade haft. Det visade sig vara helt perfekt. Jag andades, stretchade och drog i onda muskelgrupper. Efteråt kände jag mig smidig som en katt. Instruktören fortsatte förvisso med sitt dravel men jag valde att ignorera och fokusera på övningarna.

Nästa vecka är det vattengympa, naprapat och yoga igen.

Projekt ”ta hand om kroppen” är inlett.

Kommentera

