Mästarnas Mästare och ett taskigt genustänk på SVT


Igår tittade jag på tv-programmet Mästarnas Mästare. Jag är verkligen inte en person som ägnat många minuter av mitt liv åt sport. Varken genom att utöva en sådan eller genom att titta på det. Igår insåg jag ändå att årets version av Mästarnas Mästare innehåller en hel radda deltagare som, för mig, är intressanta. Jamenar… Patrik Sjöberg och Stefan Holm i samma program kan ju inte bli fel! 🙂

Det var också riktigt intressant och spännande att se en massa före detta elitidrottare tävla mot varandra i en massa lekar á la Robinson.

På slutet så ska den som fått minst poäng välja ut en annan valfri deltagare på den så kallade ”nattduellen”. I duellen ska de två tävlande stå på var sin sida av en radda lysande pinnar eller ”ljussablar” som hänger i taket. Det gäller att vara beredd, för när de minst anar det släpper en av pinnarna från taket och då ska de försöka fånga pinnen innan den faller i marken. Den deltagare som fångar en pinne först får vara kvar i tävlingen, den andra får åka hem.

So far fine.

Den deltagare som fick minst poäng igår var boxaren Armand Krajnc. Han valde ut simhopparen Ulrika Knape som motståndare i duellen, med motiveringen att han trodde att han hade störst chans att vinna mot henne.

Jag kan fatta att hon blir lite sur över den motiveringen men Knape satt och tjatade i en halv evighet om att hon inte kunde begripa hur Krajnc hade mage att välja en tjej att utmana. Hur fegt det var av honom (och de killar som hade duellerat i tidigare tävlingar) att välja tjejer.

Okej. Det resonemanget blev jag lite irriterad över, men samtidigt så tänkte jag att hon väl var sur och att hon kanske hade lite taskig självkänsla. Varför det skulle vara så hemskt för en kille att välja en tjej i en duell som går ut på att fånga en pinne i luften fattade jag inte.

Men sen! Sen står programledaren/sportkommentatorn Micke Leijnegard och frågar Knape om hon inte tycker att det är fegt av ”en smidig, stark boxare” att välja en TJEJ i utmaningen! Vad är det för jävla syn man har på kvinnor inom sporten egentligen!? Är de per se sämre än killar, oavsett aktivitet? Hade det varit fegt av Armand att utmana Knape om det hade handlat om simhopp också? Hon är ju tjej för sjutton!

Varför i hela friden skulle kvinnorna i programmet vara sämre än männen på att fånga en pinne?

Hade Leijnegard frågat en liknade fråga om Krajnc hade utmanat den gamle brottaren Tomas Johansson också? Hade han då frågat Johansson om han tyckte att det var fegt av en vältränad smal boxare att utmana ett fetto?

Nä, jag ska nog skriva en liten påpekan till SVT om detta.

Rättshaverist javisst! 😀 

3 thoughts on “Mästarnas Mästare och ett taskigt genustänk på SVT

  1. Ping: SVT svarade « Blodpudding …och på fredag blir det tacos

Kommentera

