Namnteckning


När vi gifte oss i augusti förra året så la jag till ett efternamn. Jag la till det namn som min make, dotter och bonusdotter har. Det är också det efternamn som nästa barn kommer att få.

För mig var det inte på något sätt självklart att byta namn för att jag gifte mig. Egentligen hade jag velat att maken och dottern hade mitt efternamn. MEN. Det finns det givetvis ett MEN. Bonusdottern. Rimligtvis kan jag inte kräva att hon ensam ska heta makens efternamn och givetvis kan jag inte begära att hon ska heta mitt efternamn.

Jag skulle så klart kunnat heta mitt gamla efternamn själv, men för maken fanns det tydligen ett stort symbolvärde i att vi heter samma sak och jag kan också känna att jag gärna vill dela något namn med mina barn.

Efter denna långa utläggning så förstår ni kanske varför jag då valde att lägga till ett efternamn, så att jag nu har två.

Det betyder också att jag behöver byta legitimation (som ändå gick ut i oktober), och jag behöver byta pass.

Diskussionen som föranledde det här inlägget var att vi imorse skulle skriva på lite papper och jag skrev under med den namnteckning som jag haft de senste 15 åren. En namnteckning som innehåller ett efternamn.

Maken menade då att jag kanske ska börja lära mig att skriva båda namnen. Det tänker jag inte göra. Jag har en namnteckning och den stannar. Sen diskuterade vi huruvida ens namnteckning måste vara ett försök att skriva sitt namn. Jag menade att jag lika gäran kan skriva Arne Anka så länge den stämmer överrens med den som står på mitt leg. Skriver jag Svarte Petter som namnteckning på mitt nya leg så kommer det i fortsättningen att vara min namnteckning.

Maken menade att så inte var fallet. Att namnteckningen ska vara ens namn. Nu kommer han att kommentera det här inlägget och säga något annat men det är en efterkonstruktion, för det visade sig att jag har rätt.

Det finns inga författningsregler för hur en namnteckning ska se ut, däremot måste man kunna upprepa den.
 
Här kan ni höra om det.
Frågan är om jag får rita en streckgubbe på mitt leg och ha det som namnteckning?
There’s no end to the possibilities!
4 thoughts on “Namnteckning

  1. ”Nu kommer han att kommentera det här inlägget och säga något annat men det är en efterkonstruktion, för det visade sig att jag har rätt.”

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA 😀

    *himlar med ögonen*

  2. Jodå, som gammal passhandläggare kan jag intyga att du får skriva vilket namn du vill i stort sett. Att enbart rita en streckgubbe känner jag mig lite tveksam till för en gubbe är inget namn, och namnteckningen är ju en säkerhet så det är en fördel om den är svår att förfalska..

Kommentera

