Yogamama


Igår var det yoga och nej, jag fick inte frispel av att försöka slappna av och ”vara i nuet”. Okej, jag höll på att dö en smula när den lite humorlösa och timida yoga-instruktören skulle säga: AAAAAOOOOOOOUUUUMMMMMM, tre gånger innan vi började. Vi skulle alla säga det, och samtidigt skulle vi hålla våra händer mot varandra och intill bröstbenet. Ungefär som när man ber.

Jag ber inte.

Aldrig.

Jag har ingen gudstro och jag har ingen tro på något annat andligt heller. Jag säger definitivt inte AAAAAAAAOOOOUUUUUMMMM för att hälsa något andligt. Punkt.

Men men. Man kan väl göra yoga-poser och lära sig andas utan att hälsa till någon/något? Jag lovade mig själv att ha ett öppet sinne och inte fnissa.

Det var rätt bra. Övningarna var ganska jobbiga men kändes bra och stretch-övningarna var väldigt fokuserade på ryggen, vilket är toppen som gravid. De andra där var ungefär lika långt gångna som jag, så jag var inte ensam om att se ut som en heffaklump.

Sen tror jag att det är väldigt bra att lära sig att andas på ett vettigt sätt medan man gör en massa knepiga, och ibland nästan smärtsamma, övningar. Det är ju lite det en förlossning går ut på.

Summa summarum så var det intressant, lite larvigt, ganska skönt och säkert nyttigt.

Fyra gånger kvar…

Jag gjorde den här posen. Jo, det är sant!

7 thoughts on “Yogamama

  1. Om jag har förstått det hela rätt är det inte någon bön det är frågan om utan snarare att ”komma in i sig själv” när man låter aaaoooum. Men så är jag ingen yogaexpert på långa vägar..

  2. Kommer faktiskt inte ihåg, men det var frugans idé, är jag rätt säker på. Rätt kul faktiskt. Men man kände sig lite småfånig. Och så skulle man ju byta partner hela tiden, så man kunde aldrig koppla av liksom.

  3. Det närmaste jag kommit Yoga var tai chi eller hur det nu stavas eller om det var qigong, jag minns inte vilket och det är sak samma för mig. I alla fall så gick det hela ut på att man skulle stå upp, blunda och göra en massa långsamma rörelser, som i slowmotion, och detta hade jag väldiga problem med. Jag hade ingen lust att blunda så jag tittade och såg hur fåniga alla andra såg ut (bl.a sambon) och kunde förstås inte hålla mig för skratt. Jag vill ändå ge det en chans till och verkligen försöka vara seriös den här gången men det är ju så svårt….

Kommentera

