Dusching-time


Det är ett ständigt ösande i duschen. I och ur olika kärl.

Strax innan bilden nedan hade vi ett redigt gräl som handlade om man får eller inte får spotta på golvet. Det slutade med att jag sa att om hon spottar en gång till så åker hon in på sitt rum och jag stänger dörren.

Hon spottade en gång till. Och åkte in på rummet.

Det räckte med att dörren stängdes i en sekund och så var hon helt förstörd. Poängen gick fram men man känner sig ju inte så glad efter att ha behövt bli arg.

Hur gör ni när det trotsas som värst?

5 thoughts on “Dusching-time

  1. generellt försöker jag hålla det som ditt exempel, först säger jag till och förklarar varför, när det upprepas säger jag samma sak igen, efter tredje gången hotar jag med tex ”en gång till och du får gå till ditt rum” och fjärde gången bär jag honom illtjutandes och gråtande till rummet där han brukar bryta ihop… efter nån minut av skrik kramas vi (jätteviktigt för honom) och kan prata om det och han verkar förstå… until next time. 🙂 Sambon har mindre tålamod och låter det inte gå fyra gånger innan det tar stopp.

    • Det är exakt samma sak här. Det där med att kramas och konstatera att man är sams efteråt är väldigt väldigt viktigt.

      Jag har nog inte ett visst antal gånger som gäller utan det är mer en fråga om när jag ledsnar på att säga till, eller om hon beter sig riktigt illa när man säger till. T.ex. bara skrattar en i ansiktet och springer iäg för att göra om det…

  2. Håller med om allt ovanstående. Man måste ju vara beredd att genomföra sina hot, fast det gör så ONT när dom blir ledsna. Men dom förstår ju, dom vet. Men oj så jobbigt det är. Trots kramandet efteråt.

  3. 1)Jag försöker komma ihåg att andas. Det går oftast inte så bra… 2)Försöker att prata i lugn och bestämd ton utan att skrika… misslyckas ibland. 3)Försöker vara konsekvent, vilket leder till att nr 1 & 2 lätt saboteras eftersom man kan få vara konsekvent femtioelva gånger mer än man hade räknat med.

Kommentera

