Shopping für alle?


Jag läser väldigt många bloggar nästan dagligen. Bloggar skrivna av både män och kvinnor.

En sak som jag reagerar på är att påtagligt många av de kvinnliga bloggarna skriver vart och vartannat inlägg om inköp de gjort, ska göra eller önskar att de kunde göra. Det verkar vara en konstant förändring av garderob och hem som pågår i dessa kvinnors liv. Oceaner av tid måste gå åt till att leta i webbshoppar och planera för hur hemmet, barnet och de själva ska se ut. Väldigt lite skrivs om jobb, karriärer, tekniska prylar eller irritationsmoment, vilket ofta är innehållet i de bloggar som skrivs av män (som jag läser).

Är vi verkligen så här stereotypa?

Jag tycker själv att det är ganska tråkigt att läsa om vilka kläder och prylar någon annan köper och jag läser mycket hellre om deras tankar och funderingar. Själv är jag fullt medveten om att mina inlägg är helt besudlade av graviditet och barn. Det är för att just de sakerna är väldigt tongivande i mitt liv just nu. Precis därför undrar jag om shopping verkligen är tongivande i så mångas liv?

Tanken känns lite deprimerande.

4 thoughts on “Shopping für alle?

  1. Absolut, så är det. 😀

    Skämt åsido, själv kan jag känna att jag inte vill lämna ut för mycket privat på nätet. Och då blir det ju tyvärr inte så mycket kvar. I mitt fall mina två favvo-ämnen: Milo och Huset. Båda uppmuntrar shopping. 😉

    Men det är en intressant diskussion.

  2. Vera, med risk för att låta som att jag inte står för vad jag skrivit så kan jag faktiskt förstå inriktningen i ditt fall. Du har ett nytt hus och ett (relativt) nytt barn. Jag skulle också skriva om de två sakerna i ditt fall.

    Ofta tycker jag dock att bloggar som utger sig för att vara personliga och handla om tankar kring livet ofta till sist mest handlar om inköp. Det är tråkigt.

  3. Men jag håller med. Man kanske går ut med stora ambitioner o sen blir det mest det ytliga iaf? Av olika orsaker. Själv ville jag bara ha en dagbok för Milo och sen blev det husbygge.

    Hur går det för er? Tittar ni på tomter eller väntar ni?

    • Vi tittar så smått efter tomter men det har legat lite på is. Vi ville vara säkra på att ombildningen av vår lägenhet skulle bli av och snart är den igenom. Då har vi ett helt annat utgångsläge pengamässigt 😉

      Sen har det varit en väldig torka på tomter innan jul så vi hoppas att det kommer ut objekt snart. Egentligen har vi inte så vansinnigt bråttom då vi vill kunna flytta in först till sommaren 2011. På det sättet blir det smidigast för alla inblandade barn…

      Men det kommer bli hus. Det är säkert. Och då ska jag skriva massor om det 😉

Kommentera

