Corny shit


Jag kom ju på att det har blivit nytt år och nytt årtionde också.

Många bloggare har skrivit listor (så även min make) och listat allt från vad de ska göra till vad som gjorts. Jag försökte fundera på vad jag gjort de senaste 10 åren, och kom fram till att jag ärligt talat har svårt att minnas allt.

Vid millennieskiftet var jag 23 år och pluggade på universitetet. Jag firade nyåret med min bästa kompis som jag känt sedan vi var 15. Vi hade tidigare funderat på om vi skulle ha familj och barn när vi var så gamla som23, och vi hade bestämt att vi skulle fira tillsammans oavsett. Vi hade verkligen inga familjer med barn när det var dags. Hon har fortfarande inga barn och för mig dröjde det sju år efter millennieskiftet innan jag skaffade barn.

Mellan år 2000 och 2010 pluggade jag färdigt, fick jag det perfekta jobbet, reste jag enormt mycket och jag förändrade hela min livssituation. Jag separerade från exet 2005 efter 14 år och jag träffade mannen i mitt liv bara ett par månader senare. Jag utvärderade lagen om besöksförbud åt regeringen och jag ansökte själv om ett besöksförbud, som jag sedan hade i ett år. Jag anmälde någon för ofredande, olaga hot och misshandel och jag vittnade till förmån för någon annan som blivit utsatt för liknande. Det gick som jag önskade i båda fallen.

Jag upptäckte kärleken till ett barn och en man. Jag fick lära mig det jag aldrig hade kunnat förstå utan att uppleva det. Hur otroligt gränslöst man älskar sitt barn och hur stort det är. Hur det kan vara det viktigaste av allt. Jag lärde mig hur jag själv inte är viktigast i mitt liv längre. Jag gifte mig. Jag fick även uppleva hur det är att leva med någon som vill åt samma håll som jag själv och som är aktiv i resan åt det hållet.

Årtiondet har verkligen präglats av extremer åt alla håll. Först en massa resande och frihet, sedan singelliv, ONS och ännu mer frihet men också mycket mer oro och tråkigheter som resulterade i mycket stress och kanske mindre frihet i praktiken. Slutligen väldigt lite resande men enorma händelser och väldigt mycket lugn, stabilitet, trygghet och kärlek.

Jag började årtiondet som en fattig (men glad) student som inte hade en tanke i världen på familj och barn och jag avslutade det som en gift soon to be tvåbarnsmamma (som är lite gnällig men glad).

Alla livssituationer jag har befunnit mig i har haft sin charm och jag hade inte velat vara utan dem, men jag är helt färdig med de som varit och fullkomligt tillfreds med den jag befinner mig i. Jag älskade att vara 23 då, och jag älskar att vara 33 idag.

Det låter säkert jättecorny men så är det. Jag är väldigt nöjd med mina val i livet och det jag har gjort. Så även med det årtionde som just har förflutit.

Kommentera

