LISTAN


Jag hittade den tillslut. Listan med stort L. Och vad är väl bättre att börja ett nytt år med än en summering av en gammal lista och lite uppslag på en ny!?

”Juni 2006” står det på den här. Det var månaden vi fick våran gemensamma lägenhet, ett besked vi fick på telefon när vi var nere i Tyskland över midsommar och följde fotbolls-vm på plats. Good times…

Så vad målade vi upp för framtidsplaner då?Den där första sommaren..

  • Vi ville resa mer. En resa till sydostasien fick det bli på listan.  (Den är struken nu, Mauritius fick ”duga” som sydostasien..)
  • Ny soffa. Check på den också. Jätteröd och jätteskön är den och inhandlades till nya lägenheten under hösten 2006.
  • Bil. Jorå, det blev ju den mytomspunna Audi S8:an först, och numer kör vi ju den allt mer utrotningshotade SAABen istället. Den blir nog kvar ett tag till men det här ämnet lär återkomma på en ny lista i någon form helt klart. Kommer ju bli lite trångt framöver med två bilbarnstolar liksom…
  • Säng. Check på det. Extra långa specialbeställda är dom dessutom. Allt för långskånken yours truly. (Det är inte så dyrt som man kan tro dock, men jobbigt när man flyttar…)
  • Bebis(ar). Tja, kommentar överflödig!
  • Nytt jobb till båda. Vi var båda missnöjda med jobbet, kände inte att vi kom längre, ville tjäna mer, hade en inte särskilt uppskattande chef och ville prova på nåt nytt. Jag fick anställning på min nuvarande arbetsplats september 2006 och sen dess har det ju gått ganska bra för mig där.. För frun i huset kom det bebistillverkning i vägen, sen blev situationen gradvis förbättrad, antalet lediga jobb har inte funnits i drivor för henne att välja mellan, (ganska begränsat utbud i den branschen), och lagom till att hon kom iväg på nya intervjuer så var det en ny bebis i magen.. Så definitivt en av dom grejerna som ska flyttas över till nya listan och fokuseras på framöver!
  • Inspelningsbar DVD med hårddisk. Ja, det har ju inte blivit någon sådan. Däremot har det blivit en mediaspelare med hårddisk istället (Popcorn), så jag prickar av den här punkten med det. Den uppfyller nämligen samma krav, plus att den spelar dvd-filmer.
  • Körkort till frun. Still outstanding. Jag lyckades roa mig lite väl mycket med den där Audin och fick kortet indraget i några månader, så jag kan inte övningsköra med henne. Nu har det dessutom blivit mer komplicerat med handledare och det dräller inte av lämpliga kandidater i närheten. Men det här är ytterligare ett område att fokusera på i den absoluta nära framtiden. Särskilt när jag var föräldraledig blev det väldigt tydligt hur smidigt det är att kunna sticka iväg med bilen. Och nog ska vi kunna dela på även denna ”börda” i ett jämlikt hushåll!?
  • Bra köksknivar. Ja.. högt och lågt på listan som sagt… Det är i ärlighetens namn inte något vi prioriterat trots att vi uppenbarligen störde oss på det redan för länge sen. Nu kan det hursomhelst prickas av eftersom vi fick det i present i samband med bröllopet i somras..
  • Sommarstuga i Stockholms skärgård. Den här lär dröja ett tag till, men kommer ligga kvar på framtidsplaneringen. Fokus nu är att bygga eget hus. Troligtvis kommer vi kunna uppfylla den här punkten senare i livet när arv trillar in på fruns sida… Däremot så blev det ju en sommarstuga i Östergötland!
  • Tvättmaskin. Och torktumlare. Införskaffades när Lilla E var på g. Värt varje krona!
  • Projektor. Nåja. Det fick bli stor platt-tv istället. Och en lite mindre till sovrummet också. Funkar det med 😉
  • Ny segelbåt. Ytterligare ett framtidsprojekt på några års sikt. I somras togs beslutet att göra sig av med den gamla, det fanns helt enkelt inte tid längre. Och den var gammal och krävde mycket underhåll, och tid. Något som helt enkelt inte finns just nu. Nu fokuserar vi på bebis, bygga hus och göra oss av med sommarstugan. När så det är avklarat, och barnen växt till sig lite. Då kan vi börja titta på ny båt. En lite fräschare dessutom. Lämpad för en barnfamilj, inte för två unga entusiastiska killar…
  • Plugga extra. Den här gällde mig, och hängde ihop med punkten om nytt jobb ovan. Nu har jag faktiskt gjort det, om än i ganska liten skala, och jag har faktiskt funderingar på att läsa lite distanskurser framöver, när tillvaron blir behagligare. Men pricka av den från listan kan jag göra hur som helst 🙂
  • Vinförråd/Vinkällare. Som sagt, smått och stort. Beroende på hur man vill bedöma det hela så kan man säga att det är avprickat i mindre skala. Men jag låter den nog stå kvar, om jag minns rätt så vill jag påstå att den hänger ganska tätt ihop med nästa punkt på listan nämligen… Klart är i alla fall att vi tidigt var överens om att vi delade en fäbless för rödvin, och det håller sannerligen i sig än!
  • Stor villa med trädgård. Ja, som sagt, och nu lär det ju inte bli någon källare i den då vi tänker bygga nytt, men en vinkyl ska vi nog kunna klämma in någonstans i den 😉 Jag längtar redan efter när nya tomter börjar trilla in till våren!
  • Nya gardiner. Jorå, det är check på den vid det här laget 😉
  • Nya möbler till Stora M. Hon har fått ett ordentligt uppgraderat rum vid det här laget, så det är check på den med.
  • Kolla på Liverpool-match på plats i England. Ahh, det här har varit en dröm länge för mig. Och nästa vecka blir den sann! Då åker jag med brorsan för att kolla på Liverpool-Tottenham på plats på Anfield. Vi kommer stå på the Kop och sjunga halsarna ur oss för glatta livet, samt utforska staden Liverpool på bästa sätt. Planeringen är naturligtvis i full gång och ytterligare en stor punkt på listan kan prickas av!
  • Åka till New York tillsammans. Frun har varit där. Inte jag. Vi är dock överens om att det är en fantastisk stad och vi vill åka dit tillsammans. Men för att kunna njuta av ett ställe som New York så vill vi kunna åka själva, så det lär få vänta ett tag till, så att bebis nummer 2 hinner växa till sig. En keeper till nya listan.
  • Ögonoperation. Något min fru fortfarande drömmer om, eftersom hon är mer eller mindre blind utan linser/glasögon. Ironiskt nog har jag numer fått möjlighet att göra det till halva priset via jobbet som förmån. Hur ironiskt vore det inte om jag fick det gjort istället för henne? 😉

Nåväl, en sjysst summering och nog får man säga att det är ganska mycket som är avprickat, och det på 3,5 år!

Nu ska den bara uppdateras och revideras en aning, så vi har lite nya mål att se fram emot och sikta mot!

Kommentera

