Att lära sitt barn empati


Lilla E verkar vara i en känslig period just nu. Hon har börjat förstå att andra människor kan känna samma känslor som hon själv t.ex. ilska, sorg, smärta och så vidare. Det tycker hon är väldigt obehagligt. I alla fall när det gäller oss föräldrar och hennes storasyster.

Då Lilla E:s storasyster är 12 år och ganska prepubertal så förekommer det en hel del tjat och bråk de veckor hon är hos oss. Plötsligt har Lilla E börjat bry sig om allt detta. Hon blir väldigt orolig och ledsen när röster höjs och kommer ofta med stora ögon till den förälder som just då inte är inbegripen i bråket och frågar om storasyster är ledsen och varför mamma/pappa är arg.

Hon har också börjat tycka att det är fruktansvärt läskigt när någon av oss råkar säga att det gör ont. Själv har jag insett att jag säger det ganska ofta numera. Magen är spänd och gör ont, ryggen gör ont, benen eller fötterna gör ont. Lilla E reagerar med förskräckelse när hon hör det och vill genast hålla om och klappa där man sagt att det gör ont (det är inget jag säger till henne men hon har enorma öron och hör när jag säger det till maken). Igår vid maten blev hon jätterädd när jag fick ont i magen och ville krama och klappa min mage innan hon kunde äta vidare.

Det är så hjärtskärande.

Vi har bestämt att grälen med storasyster får ske i hennes rum, och vi måste verkligen bara använda ilskna röster när det är nödvändigt. Jag får också tänka på att inte häva ur mig att det gör lite ont här och där hela tiden, utan kanske prata om det när hon inte hör.

Det är i vilket fall fint att se att vår dotter har ordentligt med empati 🙂

2 thoughts on “Att lära sitt barn empati

Kommentera

