Hur skriver man ett blogginlägg?


Hur gör ni när ni skriver inlägg i era bloggar?

Själv gör jag det på ren ingivelse och det som hamnar i text är aldrig genomtänkt. Det kommer medan jag skriver. Ibland blir det som inlägget om ”att ta sig uppåt och framåt” där jag kommer på vad jag tycker medan jag skriver och så testar jag om det jag plötsligt kommit på fortfarande håller efter jag fått ner det i skrift. Ibland läser jag igenom det och känner att; ja här kom jag verkligen till insikt. Andra gånger (som i inlägget i länken ovan) så känner jag; nja, detta står jag kanske inte för men det känns lite kul och kanske lite provocerande, så jag är nöjd. Kanske läser jag det igen efter ett par dagar och håller med mig själv först då.

När jag var liten gjorde jag på samma sätt när jag skrev dagbok. Fast då ljög jag en del också. Jag minns att jag tyckte att det var så tråkigt att ingen fick läsa det jag skrivit för dom skulle bli så förfärade och givetvis skulle de hålla med mig om alla orättvisor i mitt liv. Jag vill absolut inte att någon jag kände skulle läsa vad jag skrev men gärna andra. Andra som jag aldrig skulle träffa men som skulle kunna skriva små medhåll på en tom sida i dagboken.

Det jag tänkte på var ju faktiskt en blogg.

Kanske är det så att jag äntligen har fått utlopp för mitt behov av att låta andra läsa om delar av mitt liv och jag får också nöjet att läsa kommentarer om det.

Så vad ville jag säga med detta?

Ingen aning. Jag väntar på morgonfikat och hade lite tid över.

Kommentera

