2005 vs. 2009


Jag skrev ett exakt likadant inlägg i september 2005 som det sambon hänvisar till i inlägget nedan. Han hade inte träffat mig då, och jag hade inte träffat honom men det var planerat att vi skulle ses ett par dagar senare. Det gjorde vi och resten är historia…

Jag kan inte skryta om att jag har checkat av allt jag skrev att jag skulle ha gjort om fem år men det där med barn och kärlek klarade jag av…och det var just den punkten som sinkade de andra lite…

I september 2005 skrev jag alltså nedanstående text i min dåvarande blogg:

För tio år sedan:

– Gick jag ur gymnasiet
– Var jag dödligt kär i, och tillsammans med mitt ex
– Bodde jag fortfarande hemma
– Tatuerade jag mig med min minderåriga syster och körde efter det vilt tequilarace som mina föräldrar sedemera fick reda på genom att de hittade filmen som vi hade spelat in allt på :-/
– Var jag väldigt lycklig och ovetandes om livet

För fem år sedan:

– Började jag plugga
– Var jag fortfarande dödligt kär i, och tillsammans med exet men hade börjat inse att det inte skulle vara vi resten av livet.
– Var jag urfattig och lånade pengar av päronen nästan varje månad
– Jobbade jag hos en av Sveriges fem rikaste män
– Hade jag blåa slingor i håret.

För ett år sen:

– La jag fram en rapport om effektiva polisära metoder
– Var jag HELT säker på att jag och exet INTE var menade att leva resten av livet tillsammans och jag försökte lämna men kunde inte.
– Kände jag mig nog rätt ledsen och ensam även om det inte märktes.
– Bodde min syster hos mig
– Rökte jag som en borstbindare

För en månad sedan:

– Polisanmälde jag exet för andra gången och var väldigt stressad och ledsen
– Hade jag alldeles för mycket hångel och en besatt ”gå ut och festa” period
– Hade jag börjat skriva blogg
– Hade jag varit rökfri i tre månader
– Hade jag MYCKET mer pengar än just nu

Igår:

– Fick jag över 200 mail, vilket är rekord på en dag för mig
– Var jag JÄTTETRÖTT efter jobbet
– Var min frisyr sanslöst snygg för första gången sedan jag klippte mig
– Pratade jag i telefon med syrran sista gången innan hon drog till NY
– Kom Erik upp till jobbet och vi pratade nog mest om… typ… sex…och åldrar…och relationer.

Idag:

– Insåg jag att det är fem dagar kvar tills jag åker till NY
– Hade jag världens sexigaste och snyggaste cowgirl-skjorta på mig som jag köpte igår trots köpstopp…
– Åt jag vegetarisk Bibimbab till lunch med G
– Fikade jag totalt 3,5 timmar
– Mötte jag ett hångel… eller… ja… nåt sånt… på t-banan och kom fram till att han ju är jättesöt, eller så berodde det på att jag var trött i ögonen ;-D

Imorgon:

– Ska jag ringa en massa poliser
– Kommer F ha blivit pappa och jag kommer ha vunnit vadet om när barnet skulle komma vilket innebär stålars till MIG
– Ska jag på frukostmöte, som jag kommer försova mig till som alltid
– Ska jag betala hemska räkningar
– Vill jag ringa Daniel och Peter och prata jääääättelänge med dem

Om fem år:

– Har jag minst ett barn och mitt livs kärlek
– Är jag chef eller doktorand
– Har jag rest i minst 7 länder till
– Har jag tagit körkort och har bil
– Bloggar jag inte längre för det har jag inte tid med

Hade jag skrivit listan idag hade den sett väldigt annorlunda ut kan jag konstatera. Det jag även kan konstatera är att jag nog faktiskt blivt väldigt vuxen. Texten som skrevs år 2005 skrevs av en tjej som levde ett helt annat liv med mycket mindre allvar och vardag. Det finns ingen värdering i det, det är bara en reflektion. Jag är väldigt glad att både jag och det liv jag lever har utvecklats.

Skulle jag skriva vad jag gjort idag skulle det låta ungefär så här:

Idag har jag:

– Lämnat yngsta dottern på dagis eftersom sambon lämnade av äldsta dottern på bussen till kollo.
– Prövat alla mina kjolar och insett att jag har TVÅ kjolar som inte ramlar av när jag försöker ta på mig dem.
– Lyssnat i 1,5 timme på en Argentinsk HD-domare som vunnit ett stort pris.
– Mött upp sambon och lilla E på stället där vi ska gifta oss och rekat lite. Rekat, ätit jordgubbar, tittat på båtar och sprungit efter sprallig 1,5 åring.
– Skippat en galamiddag i stadshuset till förmån för dubbelavsnitt av Hell’s kitchen…
Kommentera

